امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۲۱) زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام در حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام

(۲۱)

زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام

و حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام

در حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام

 

در مزار کبیر آمده است: محمّد بن خالد طیالسی از سیف بن عمیره روایت کرده است که گفت: با صفوان جمّال و عده‌ای از اصحاب به غری (نجف) رفتیم بعد از وارد شدن امام صادق علیه السلام ، پس امیرالمؤمنین علیه السلام را زیارت کردیم و چون از زیارت آن حضرت فارغ گشتیم صفوان روی خود به طرف قبر مبارک امام حسین علیه السلام نمود و گفت: زیارت می‌کنیم حضرت حسین بن علی علیهما السلام را از این مکان محترم از بالای سر مبارک مولا امیرالمؤمنین علیه السلام ، و صفوان گفت: با آقا و سرورم حضرت جعفر بن محمّد امام صادق علیه السلام بودم مثل این عمل را انجام دادند و این دعا را خواندند بعد از آنکه نماز خوانده و وداع کردند، سپس به من فرمودند:
ای صفوان، این زیارت را تعهد کن و این دعا را بخوان و آن دو بزرگوار را با این زیارت، زیارت کن، من ضامنم بر خداوند برای هر کسی که این دو امام را به این زیارت، زیارت کند و این دعا را بخواند، چه از نزدیک و چه از دور که زیارت او را خداوند تبارک و تعالی قبول نماید و سعی او را پاداش دهد و سلام او بدون حجاب و مانع برسد و حاجت او به هر مقدار که باشد از طرف خداوند برآورده شود و او را محروم نگرداند.

ای صفوان، این زیارت را با همین ضمان دریافت نمودم از پدرم، و پدرم از پدرش حضرت علی بن الحسین، و آن حضرت از پدرش حضرت امام حسین علیه السلام و آن حضرت از برادرش امام مجتبی علیه السلام و آن حضرت از امیرالمؤمنین ضمانت شده با همین ضمان، و امیرالمؤمنین علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله ، و آن حضرت از جبرئیل ضمانت شده با همین ضمان از خداوند که او قسم یاد نموده بر خودش، هر کس حضرت حسین بن علی علیهما السلام را از دور یا نزدیک به این زیارت زیارت کند در روز عاشورا و این دعا را بخواند، زیارتش را قبول می‌کنم و آنچه مسألت نماید روا سازم به هر مقدار که باشد و خواسته اش را عطا می‌کنم واو را بازنگردانم محروم، بلکه بازگردانم مسرور و چشمانش را روشن گردانم به برآمدن حاجتش و رستگار شدنش به بهشت و آزادی از آتش، و شفاعت او را نسبت به هر کسی که برای او شفاعت کند جز ناصبی، بپذیرم، خداوند این را بر خود لازم ساخته و ملائکه اش را بر آن گواه گرفته است.
و جبرئیل عرض کرد: ای محمّد، همانا خداوند مرا به سوی شما فرستاده تا بشارت دهم شما و علی و فاطمه و حسن و حسین و ائمه از فرزندان تو را تا روز قیامت، پس پیوسته باد و همیشگی سرور شما و سرور حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین و ائمه و شیعیان شما تا روز رستاخیز.

صفوان گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند:

ای صفوان، وقتی حاجتی به خداوند تبارک و تعالی داشتی، این زیارت را بجای آور هر جا که باشی و این دعا را بخوان و از خدا حاجت خود را درخواست کن که برآورده خواهد شد، و خداوند وعده خود به رسول خدا را به لطفش تخلف نمی‌نماید و حمد و سپاس سزاوار خداوند است، و این است زیارت:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفْوَةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ ‏عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى مَنِ اصْطَفَاهُ اللهُ، وَاخْتَصَّهُ وَاخْتَارَهُ مِنْ ‏بَرِيَّتِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللهِ، مَا دَجَى اللَّيْلُ وَغَسَقَ، وَأَضَاءَ النَّهَارُ وَأَشْرَقَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مَا صَمَتَ صَامِتٌ، وَنَطَقَ نَاطِقٌ، وَذَرَّ شَارِقٌ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

اَلسَّلاَمُ عَلَى مَوْلاَنَا أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبي طَالِبٍ، صَاحِبِ‏ السَّوَابِقِ وَالْمَنَاقِبِ، وَالنَّجْدَةِ وَمُبِيدِ الْكَتَائِبِ، اَلشَّدِيدِ الْبَأْسِ، اَلْعَظِيمِ ‏الْمِرَاسِ، اَلْمَكِينِ الْأَسَاسِ، سَاقِي الْمُؤْمِنِينَ بِالْكَأْسِ مِنْ حَوْضِ ‏الرَّسُولِ الْمَكِينِ الْأَمِينِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَى صَاحِبِ النُّهى، وَالْفَضْلِ وَالطَّوَائِلِ، وَالْمُكْرَمَاتِ ‏وَالنَّوَائِلِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى فَارِسِ الْمُؤْمِنِينَ، وَلَيْثِ الْمُوَحِّدِينَ، وَقَاتِلِ ‏الْمُشْرِكِينَ، وَوَصِيِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

اَلسَّلاَمُ عَلَى مَنْ أَيَّدَهُ اللَهُ بِجَبْرَئِيلَ، وَأَعَانَهُ بِمِيكَائِيلَ، وَأَزْلَفَهُ فِي ‏الدَّارَيْنِ، وَحَبَاهُ بِكُلِّ مَا تَقِرُّ بِهِ الْعَيْنُ، صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ ‏الطَّاهِرِينَ، وَعَلَى أَوْلاَدِهِ الْمُنْتَجَبِينَ، وَعَلَى الْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِينَ، اَلَّذِينَ‏ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ، وَفَرَضُوا لَنَا الصَّلَوَاتِ، وَأَمَرُوا بِإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَعَرَّفُونَا صِيَامَ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَقِرَاءَةَ الْقُرْآنِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا يَعْسُوبَ الدِّينِ، وَقَائِدَ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ ‏اللهِ النَّاظِرَةَ، وَيَدَهُ الْبَاسِطَةَ، وَأُذُنَهُ الْوَاعِيَةَ، وَحِكْمَتَهُ الْبَالِغَةَ، وَنِعْمَتَهُ ‏السَّابِغَةَ، اَلسَّلاَمُ عَلَى قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى نِعْمَةِ اللهِ عَلَى الْأَبْرَارِ وَنِقْمَتِهِ عَلَى الْفُجَّارِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِ الْمُتَّقِينَ الْأَخْيَارِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَى أَخي رَسُولِ اللهِ وَابْنِ عَمِّهِ، وَزَوْجِ ابْنَتِهِ وَالْمَخْلُوقِ مِنْ‏ طِينَتِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الْأَصْلِ الْقَدِيمِ، وَالْفَرْعِ الْكَرِيمِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى الثَّمَرِ الْجَنِيِّ، اَلسَّلاَمُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيٍّ، اَلسَّلاَمُ عَلَى شَجَرَةِ طُوبَى، وَسِدْرَةِ الْمُنْتَهى.

اَلسَّلاَمُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، وَنُوحٍ نَبِيِّ اللهِ، وَإِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللهِ، وَمُوسى كَلِيمِ اللهِ، وَعِيسَى رُوحِ اللهِ، وَمُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللهِ، وَمَنْ بَيْنَهُمْ‏ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ «وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ‏ رَفِيقاً»(1)، اَلسَّلاَمُ عَلَى نُورِ الْأَنْوَارِ، وَسَلِيلِ الْأَطْهَارِ، وَعَنَاصِرِ الْأَخْيَارِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى وَالِدِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى حَبْلِ اللهِ الْمَتِينِ، وَجَنْبِهِ ‏الْمَكِينِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

اَلسَّلاَمُ عَلَى أَمِينِ اللهِ فِي أَرْضِهِ، وَخَلِيفَتِهِ فِي عِبَادِهِ، وَالْحَاكِمِ ‏بِأَمْرِهِ، وَالْقَيِّمِ بِدِينِهِ، وَالنَّاطِقِ بِحِكْمَتِهِ، وَالْعَامِلِ بِكِتَابِهِ، أَخي ‏الرَّسُولِ، وَزَوْجِ الْبَتُولِ، وَسَيْفِ اللهِ الْمَسْلُولِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَى صَاحِبِ الدِّلاَلاَتِ، وَالْآيَاتِ الْبَاهِرَاتِ، وَالْمُعْجِزَاتِ ‏الْقَاهِرَاتِ، اَلْمُنْجي مِنَ الْهَلَكَاتِ، اَلَّذي ذَكَرَهُ اللهُ في مُحْكَمِ الْآيَاتِ، فَقَالَ تَعَالَى «وَإِنَّهُ في أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنَا لَعَلِىٌّ حَكِيمٌ»(2) .

اَلسَّلاَمُ عَلَى اسْمِ اللهِ الرَّضِيِّ، وَوَجْهِهِ الْمُضِي‏ءِ، وَجَنْبِهِ الْعَلِيِّ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ. اَلسَّلاَمُ عَلَى حُجَجِ اللهِ وَأَوْصِيَائِهِ، وَخَاصَّةِ اللهِ ‏وَأَصْفِيَائِهِ، وَخَالِصَتِهِ وَأُمَنَائِهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ.

قَصَدْتُكَ يَا مَوْلاَيَ، يَا أَمِينَ اللهِ وَحُجَّتَهُ، زَائِراً عَارِفاً بِحَقِّكَ، مُوَالِياً لِأَوْلِيَائِكَ، مُعَادِياً لِأَعْدَائِكَ، مُتَقَرِّباً إِلَى اللهِ بِزِيَارَتِكَ، فَاشْفَعْ لي عِنْدَاللهِ رَبّي وَرَبِّكَ، في خَلاَصِ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، وَقَضَاءِ حَوَائِجِي حَوَائِجِ ‏الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای برگزیده  خداوند، سلام بر تو ای امین پروردگار، سلام بر کسی که او را خداوند برگزید و (به رسالت خویش) اختصاص داد و او را اختیار فرمود (برای نبوت) از میان خلق خود، سلام بر تو ای خلیل خداوند مادامی که تاریک کند شب و تاریک گردد، و روشن کند روز و نورافشانی کند، سلام بر تو مادامی که سکوت کرده سکوت کننده و سخن گوید سخن گوینده و خورشید بدرخشد، و رحمت خدا و برکات او بر تو باد.
سلام بر مولای ما امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب، دارای سوابق درخشان و افتخارات فراوان و شجاعت، نابودکننده لشکر (دشمن)، صاحب توانایی و خشم و عذاب شدید و پیکار عظیم و اساسی قدرتمند، سقایت کنندۀ مؤمنان با کاسه‌ای از حوض رسول عالی مقام امین.
سلام بر صاحب خرد و فضل و احسان و کرامت‌ها و بخشش‌ها، سلام بر یکه تاز مؤمنان و شیر شجاع موحدان و قاتل مشرکان و وصی فرستاده پرورگار جهانیان، و رحمت خدا و برکات او بر تو باد.
سلام بر کسی که خدا او را به وسیله جبرئیل تأیید و به وسیله میکائیل یاری نمود واو را قرب و منزلت داد در دو سرا، و بخشید به او تمام آنچه را که مایه روشنی چشم است، درود خدا بر او و بر خاندان پاک و مطهرش و بر اولاد با نجابتش و بر امامان هدایتگرش که به خوبی‌ها امر فرمودند و از بدی‌ها و زشتی‌ها نهی نمودند و برای ما نماز‌ها را واجب ساختند، و به پرداختن زکات دستور دادند و ما را با روزه ماه رمضان و خواندن قرآن آشنا نمودند.
سلام بر تو ای امیر و فرمانروای مؤمنان، سلام بر تو ای زمامدار امور دین و پیشوای روسفیدان، سلام بر تو ای باب خدا، سلام بر تو ای چشم بینا و دست توانا و گسترده و گوش شنوا و حکمت رسا و نعمت کامل و گسترده پروردگار.
سلام بر قسمت کنندۀ بهشت و دوزخ، سلام بر نعمت خدا بر نیکوکاران و نقمت او بر فاجران، سلام بر سرور خوبان پرهیزکار، سلام بر برادر رسول خدا و پسر عموی آن حضرت و همسر دخترش و آفریده شده از طینت پاک او، سلام بر اصل و ریشه قدیم و فرع و شاخه کریم، سلام بر میوه رسیده، سلام بر ابا الحسن حضرت علی علیه السلام ، سلام بر درخت طوبی و سدرة المنتهی،
سلام بر حضرت آدم برگزیدۀ خدا و سلام بر حضرت نوح پیامبر خدا، و حضرت ابراهیم خلیل خداوند، و حضرت موسی کلیم پروردگار، و حضرت عیسی روح خدا، و حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله حبیب خداوند و کسانی که بین آن‌ها هستند از پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان و نیکو رفیقانی هستند آنان.
سلام بر روشنی بخش انوار و زادۀ پاکان، اصل و اساس خوبان، سلام بر پدر امامان نیکوکار، سلام بر ریسمان محکم پروردگار و جَنب قدرتمند او، و رحمت خدا و برکات او.
سلام بر امین خدا در زمین او و سلام بر جانشین او در میان بندگانش و حاکم به امر او و به پا دارندۀ دین او و سخن گویندۀ به حکمت او و عمل کننده به کتاب او، برادر حضرت رسول و همسر شایسته حضرت بتول و شمشیر کشیده خداوند.
سلام بر صاحب دلالت‌ها و نشانه‌های روشن و آشکار، و معجزات چیره شونده، او که نجات دهنده از هلاکت‌ها است و خداوند در آیات محکم از او یاد نموده  و فرموده است: «وهمانا او در امّ الکتاب (لوح محفوظ) نزد ما  بلند مرتبه و حکیم است.
سلام بر اسم پسندیده خدا و وجه روشنی بخش او و جنب بلندمرتبه اش و رحمت خدا  برکات او.
سلام بر حجّت‌های الهی و جانشینان او و خاصّان درگاهش و برگزیدگان او و کسانی که خالص بر او و امین او هستند و رحمت خدا و برکات او.
تو را قصد نمودم ای مولای من، ای امین خدا و حجّت او، زائر تو هستم، آشنا به حق تو می‌باشم، با دوستان تو دست و با دشمنانت دشمنم، با زیات تو به خدا تقرّب می‌جویم، نزد خداوند پروردگارت و پروردگار من شفاعت کن در رهایی من از آتش و برآورده شدن حاجت‌هایم حاجت‌های دنیوی و اخروی.

سپس خود را بر قبر بیفکن، آن را ببوس و بگو:

سَلاَمُ اللهِ وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَالْمُسَلِّمِينَ لَكَ بِقُلُوبِهِمْ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، وَالنَّاطِقِينَ بِفَضْلِكَ، وَالشَّاهِدِينَ عَلَى أَنَّكَ صَادِقٌ أَمِينٌ صِدِّیقٌ، عَلَیکَ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُهُ.

أَشْهَدُ أَنَّكَ طُهْرٌ طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ، مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ مُطَهَّرٍ.

أَشْهَدُ لَكَ يَا وَلِيَّ اللهِ وَوَلِيَّ رَسُولِهِ بِالْبَلاَغِ وَالْأَدَاءِ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ ‏جَنْبُ اللهِ وَبَابُهُ، وَحَبِيبُ اللهِ وَوَجْهُهُ الَّذي يُؤْتَى مِنْهُ، وَأَنَّكَ سَبِيلُ اللهِ، وَأَنَّكَ عَبْدُ اللهِ وَأَخُو رَسُولِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ.

أَتَيْتُكَ مُتَقَرِّباً إِلَى اللهِ بِزِيَارَتِكَ، رَاغِباً إِلَيْكَ فِي الشَّفَاعَةِ، أَبْتَغِي ‏بِشَفَاعَتِكَ خَلاَصَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، مُتَعَوِّذاً بِكَ مِنَ النَّارِ، هَارِباً مِنْ ‏ذُنُوبِيَ الَّتِي احْتَطَبْتُهَا عَلَى ظَهْرِي، فَزِعاً إِلَيْكَ رَجَاءَ رَحْمَةِ رَبِّي.

أَتَيْتُكَ أَسْتَشْفِعُ بِكَ يَا مَوْلاَيَ، وَأَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ لِيَقْضِيَ بِكَ حَوَائِجِي، فَاشْفَعْ لي يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ إِلَى اللهِ، فَإِنِّي عَبْدُاللهِ وَمَوْلاَكَ  وَزَائِرُكَ، وَلَكَ عِنْدَاللهِ الْمَقَامُ الْمَحْمُودُ، وَالْجَاهُ الْعَظِيمُ، وَالشَّأْنُ الْكَبِيرُ، وَالشَّفَاعَةُ الْمَقْبُولَةُ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَصَلِّ عَلَى أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَبْدِكَ ‏الْمُرْتَضَى، وَأَمِينِكَ الْأَوْفَى، وَعُرْوَتِكَ الْوُثْقى، وَيَدِكَ الْعُلْيَا، وَجَنْبِكَ ‏الْأَعْلى، وَكَلِمَتِكَ الْحُسْنى، وَحُجَّتِكَ عَلَى الْوَرَى، وَصِدِّيقِكَ الْأَكْبَرِ، وَسَيِّدِ الْأَوْصِيَاءِ، وَرُكْنِ الْأَوْلِيَاءِ، وَعِمَادِ الْأَصْفِيَاءِ، أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، وَيَعْسُوبِ الدِّينِ، وَقُدْوَةِ الصَّالِحِينَ، وَإِمَامِ الْمُخْلِصِينَ، وَالْمَعْصُومِ مِنَ ‏الْخَلَلِ، الْمُهَذَّبِ مِنَ الزَّلَلِ، اَلْمُطَهَّرِ مِنَ الْعَيْبِ، اَلْمُنَزَّهِ مِنَ الرَّيْبِ، أَخي ‏نَبِيِّكَ، وَوَصِيِّ رَسُولِكَ، اَلْبَائِتِ عَلَى فِرَاشِهِ، وَالْمُوَاسِي لَهُ بِنَفْسِهِ، وَكَاشِفِ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِهِ، اَلَّذي جَعَلْتَهُ سَيْفاً لِنُبُوَّتِهِ، وَآيَةً لِرِسَالَتِهِ، وَشَاهِداً عَلَى أُمَّتِهِ، وَدِلاَلَةً لِحُجَّتِهِ، وَحَامِلاً  لِرَايَتِهِ، وَوِقَايَةً لِمُهْجَتِهِ، وَهَادِياً لِأُمَّتِهِ، وَيَداً لِبَأْسِهِ، وَتَاجاً لِرَأْسِهِ، وَبَاباً لِسِرِّهِ، وَمِفْتَاحاً لِظَفَرِهِ، حَتَّى هَزَمَ جُيُوشَ الشِّرْكِ بِإِذْنِكَ، وَأَبَادَ عَسَاكِرَ الْكُفْرِ بِأَمْرِكَ، وَبَذَلَ ‏نَفْسَهُ في مَرْضَاةِ رَسُولِكَ، وَجَعَلَهَا وَقْفاً عَلَى طَاعَتِهِ، فَصَلِّ اللَّهُمَّ عَلَيْهِ ‏صَلاَةً دَائِمَةً بَاقِيَةً.

سلام خدا و سلام فرشتگان مقربّش و آنان که با قلوبشان تسلیم تو هستند ای امیرالمؤمنین و به فضل تو گویا می‌باشند و شاهدند بر اینکه تو صادق و امینی بر تو باد، و رحمت خدا و برکات او.
شهادت می‌دهم که تو عین طهارت و پاک و مطهر از عین طهارت و پاک و مطهر هستی.
شهادت می‌دهم برای تو ای ولی خدا و ولی رسول او که پیام حق را رسانیدی و عهد خود را ادا نمودی، و شهادت می‌دهم که تو جنب الله (یعنی نزدیک ترین فرد به خدا، نه از حیث مکان بلکه از جهات صفات هستی) و باب الله (یعنی از طریق تو می‌توان به درگاه ربوبی راه پیدا کرد) و حبیب خدا و و جه او هستی (یعنی به وسیله تو او شناخته می‌شود). و شهادت می‌دهم به اینکه تو راه خدا و بندۀ خدا و برادر رسول او هستی، درود خدا بر او و خاندانش باد. آمده‌ام به زیارت تو به خدا تقرب بجویم و به شفاعت تو راغبم، به شفاعت تو رهایی از آتش را می‌طلبم، به تو پناهنده گشته‌ام از آتش از گناهی که برپشت خود بار نموده‌ام گریزانم، به تو پناه آورده‌ام به امید رحمت پروردگارم.
آمده‌ام تو را شفیع خود قرار دهم ای مولای من و تقرّب بجویم به خدا تا به سبب تو حوائج مرا برآورده نماید، پس شفاعت کن برای من نزد خدا ای امیرالمؤمنین، که من بنده خدا  غلام تو و زائر تو هستم و برای توست نزد خدا مقام محمود و آبروی عظیم و شأن والا و شفاعت پذیرفته شده.
خداوندا درود فرست بر محمّد و آل محمّد، و درود فرست بر امیرالمؤمنین بندۀ پسندیده و امین وفادارت و دست آویز محکم و دست توانایت و جنب بلند مرتبه‌ات و نشانه نیکویت و حجتت بر ما سوایت، صدیق اکبر، سرور اوصیاء، رکن اولیاء و تکیه گاه برگزیدگان، فرمانروای مؤمنان، اسوۀ صالحان، پیشوای مخلصان، معصوم از هر گونه تباهی و فساد، پاک و پیرایسته از هر گونه لغزش، عاری از هر گونه عیب، منزّه از هر گونه ریب، برادر پیامبرت و وصی رسولت، آنکه در بستر او آرمید و با بذل جان با او مواسات نمود و برطرف کننده غم و اندوه از چهرۀ مبارک او بود، کسی که او را شمشیر برای نبوتش قرار دادی و آیتی برای رسالتش و شاهدی بر امّتش و دلالتی برای حجّتش و حامل رایتش و سپری برای حفظ جانش و هدایت کننده‌ای برای امّتش و دست قدرتی برای سختی‌هایش و تاجی برای سر مبارکش و دری برای اسرارش و کلیدی برای پیروزی اش تا لشکر  شرک را به اذن تو در هم  شکند و جبهه‌های کفر را به امر تو نابود گرداند و در راه رضا و خشنودی رسولت بذل جان نمود و آن را وقف بر اطاعت او گردانید، پس بر او درود فرست خداوندا درودی پیوسته و همیشگی.

سپس بگو:  اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ، وَالشِّهَابَ الثَّاقِبَ، وَالنُّورَ الْعَاقِبَ، يَا سَلِيلَ الْأَطَائِبِ، يَا سِرَّ اللهِ، إِنَّ بَيْنِي وَبَيْنَ اللهِ تَعَالَى ذُنُوباً قَدْ أَثْقَلَتْ ‏ظَهْري، وَلاَ يَأْتِي عَلَيْهِ إِلاَّ رِضَاهُ، فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَكَ عَلَى سِرِّهِ، وَاسْتَرْعَاكَ أَمْرَ خَلْقِهِ، كُنْ إِلَى اللهِ لي شَفِيعاً، وَمِنَ النَّارِ مُجِيراً، وَعَلَى ‏الدَّهْرِ ظَهِيراً، فَإِنِّي عَبْدُاللهِ وَوَلِيُّكَ وَزَائِرُكَ، صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ. 

سلام بر تو ای ولی خدا، و ای شهاب فروزان و ای نور جانشین پیامبر، ای سلاله پاکان، ای سرّ خداوند، همانا بین من و خداوند گناهانی است که پشت مرا سنگین کرده که جز رضای او آن را محو نمی‌کند، پس به حقّ کسی که شما را به سرّ خود امین گردانیده و رعایت امر خلقش را از شما خواسته، نزد خدا برای من شفیع باش و از آتش پناه دهنده و بر روزگار پشتیبان، همانا من بندۀ خدا، ارادتمند شما و زائرت هستم، و درود خدا بر تو باد.

و سپس شش رکعت نماز زیارت بخوان و به آنچه دوست داری دعا کن، سپس بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، عَلَيْكَ مِنِّي سَلاَمُ اللهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ، وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ.

سلام بر تو ای امیر مؤمنان، سلام خدا بر تو باد از طرف من پیوسته تا مادامی که باقی هستم و شب و روز باقی است.

آن گاه اشاره کن به طرف امام حسین علیه السلام و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، أَتَيْتُكُمَا زَائِراً، وَمُتَوَسِّلاً إِلَى اللهِ رَبِّي وَرَبِّكُمَا، وَمُتَوَجِّهاً إِلَيْهِ بِكُمَا، وَمُسْتَشْفِعاً بِكُمَا إِلَى اللهِ في حَاجَتي هَذِهِ، فَاشْفَعَا لي، فَإِنَّ لَكُمَا عِنْدَاللهِ الْمَقَامَ ‏الْمَحْمُودَ، وَالْجَاهَ الْوَجِيهَ، وَالْمَنْزِلَ الرَّفِيعَ وَالْوَسِيلَةَ.

إِنِّي أَنْقَلِبُ عَنْكُمَا، مُنْتَظِراً لِتَنَجُّزِ الْحَاجَةِ وَقَضَائِهَا، وَنَجَاحِهَا مِنَ اللهِ ‏بِشَفَاعَتِكُمَا لي إِلَى اللهِ في ذَلِكَ، فَلاَ أَخِيبُ وَلاَيَكُونُ مُنْقَلَبي عَنْكُمَا مُنْقَلَباً خَاسِراً، بَلْ يَكُونَ مُنْقَلَبي مُنْقَلَباً رَاجِحاً مُفْلِحاً، مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً لي بِقَضَاءِ جَمِيعِ الْحَوَائِجِ، فَاشْفَعَا لي.

أَنْقَلِبُ عَلَى مَا شَاءَ اللهُ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، مُفَوِّضاً أَمْري إِلَى‏ اللهِ، مُلْجِئاً ظَهْرِي إِلَى اللهِ، مُتَوَكِّلاً عَلَى اللهِ، وَأَقُولُ حَسْبِيَ اللهُ‏ وَكَفى، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعَا، لَيْسَ وَرَاءَ اللهِ وَوَرَاءَكُمْ يَا سَادَاتِي مُنْتَهىً، مَا شَاءَ اللَهُ رَبِّي كَانَ، وَمَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ.

يَا سَيِّدِي يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ وَمَوْلاَيَ، وَأَنْتَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، سَلاَمي ‏عَلَيْكُمَا مُتَّصِلٌ مَا اتَّصَلَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ، وَاصِلٌ إِلَيْكُمَا غَيْرُ مَحْجُوبٍ ‏عَنْكُمَا سَلاَمي إِنْ شَاءَ اللهُ، وَأَسْأَلُهُ بِحَقِّكُمَا أَنْ يَشَاءَ ذَلِكَ وَيَفْعَلَ، فَإِنَّهُ ‏حَمِيدٌ مَجِيدٌ.

أَنْقَلِبُ يَا سَيِّدَيَّ عَنْكُمَا تَائِباً حَامِداً لِلهِ شَاكِراً رَاضِياً(3)، مُسْتَيْقِناً لِلْإِجَابَةِ، غَيْرَ آيِسٍ وَلاَ قَانِطٍ، عَائِداً رَاجِعاً إِلَى زِيَارَتِكُمَا، غَيْرَ رَاغِبٍ‏ عَنْكُمَا، بَلْ رَاجِعٌ إِنْ شَاءَ اللَهُ تَعَالَى إِلَيْكُمَا، يَا سَادَاتِي رَغِبْتُ إِلَيْكُمَا بَعْدَ أَنْ زَهِدَ فِيكُمَا وَفي زِيَارَتِكُمَا أَهْلُ الدُّنْيَا، فَلاَ يُخَيِّبُنِيَ اللهُ فِيمَا رَجَوْتُ وَمَا أَمَّلْتُ في زِيَارَتِكُمَا، إِنَّهُ قَرِيبٌ مُجِيبٌ.
سلام بر تو ای ابا عبد الله، سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، من آمده‌ام زائر شما و متوسل به خداوند پروردگارم و پروردگار شما هستم، و به سوی او به وسیله شما روی آورده و شما را شفیع خود قرار داده‌ام در حاجتم، پس برای من شفاعت کنید که برای شما دو عزیز نزد خداوند مقامی است ستوده و آبرویی است عظیم و جایگاهی است رفیع و شما وسیله هستید.
من از حضور شما باز می‌گردم درحالی که انتظار دارم تحقق حاجتم را و برآورده شدن  و قبولی آن را از خداوند به شفاعت شما برای من در درگاه او، پس نا امید نباشم و بازگشتم از محضر شما بازگشت زیانکاران نباشد بلکه بازگشتم بازگشت موفقیت آمیز و رستگار و پیروز و اجابت شده به برآمدن همه حوائجم باشد، پس برای من شفاعت کنید.
باز می‌گردم به آن گونه‌ای که خدا می‌خواهد، هیچ جنبش و نیرویی جز به سبب خداوند نیست، امر خود را به خدا واگذار کننده‌ام، تکیه به خدا می‌نمایم و توکّل بر خدا می‌کنم و می‌گویم: خدا مرا بس است و کفایت می‌کند، خدا بشنود دعای هر دعا کنده را، جز درگاه خدا و شما ای سروران من برای من مقصدی نیست، آنچه خداوند پروردگارم بخواهد خواهد شد و آنچه نخواهد، نمی‌شود.
ای سرور من و مولای من، ای امیر مؤمنان و تو ای ابا عبد الله، سلام من بر شما به طور پیوسته مادامی که شب و روز پیوسته‌اند به یکدیگر، برسد به شما و پوشیده نماند از شما سلام من ان شاء الله، و از خدا درخواست می‌کنم به حقّ شما که بخواهد این رسیدن سلام مراو انجام دهد، همانا او ستوده و صاحب مجد و شکوه است.
بازمی گردم ای سروران من از محضر شما توبه کنان در حالی که حمد و سپاس خدا مینمایم  شاکرم و خشنود و یقین به اجابت دارم و هرگز مأیوس و نا امید نیستم و قصد بازگشت و مراجعت مجدّد به زیارت شما را دارم و روی گردان از شما نیستم بلکه باز می‌گردم به سوی شما ان شاء الله، ای سروران من چه قدر مشتاق دیدار شما هستم بعد از آنکه اهل دنیا نسبت به شما و زیارت شما از خود بی‌میلی نشان می‌دهند، خدا مرا در آنچه امید و آرزو دارم از زیارت شما نا امید و محروم نگرداند که او نزدیک و اجابت کننده دعا است
.

سپس رو به قبله کن و بگو:

يَا أَللهُ يَا أَللهُ، يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ، وَيَا كَاشِفَ كُرَبِ ‏الْمَكْرُوبِينَ، وَيَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ، وَيَا صَرِيخَ الْمُسْتَصْرِخِينَ، وَيَا مَنْ ‏هُوَ أَقْرَبُ إِلَيَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ، يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ، وَيَا مَنْ ‏هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلى وَبِالْاُفُقِ الْمُبِينِ، وَيَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ عَلَى‏ الْعَرْشِ اسْتَوى، وَيَا مَنْ يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِى الصُّدُورُ، وَيَا مَنْ ‏لاَيَخْفَى عَلَيْهِ خَافِيَةٌ.

يَا مَنْ لاَتَشْتَبِهُ عَلَيْهِ الْأَصْوَاتُ، يَا مَنْ لاَتُغَلِّطُهُ الْحَاجَاتُ، يَا مَنْ ‏لاَيُبْرِمُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ، يَا مُدْرِكَ كُلِّ فَوْتٍ، يَا جَامِعَ كُلِّ شَمْلٍ، يَابَارِئَ النُّفُوسِ بَعْدَ الْمَوْتِ، يَا مَنْ هُوَ كُلَّ يَوْمٍ في شَأْنٍ، يَا قَاضِيَ ‏الْحَاجَاتِ، يَا مُنَفِّسَ الْكُرُبَاتِ، يَا مُعْطِيَ السُّؤُلاَتِ، يَا وَلِيَّ الرَّغَبَاتِ، يَاكَافِيَ الْمُهِمَّاتِ، يَا مَنْ يَكْفي مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ، وَلاَ يَكْفي مِنْهُ شَيْ‏ءٌ فِي ‏السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ.

أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، وَبِحَقِّ فَاطِمَةَ بِنْتِ نَبِيِّكَ، وَبِحَقِّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، فَإِنّي بِهِمْ أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ في مَقَامي هَذَا، وَبِهِمْ‏ أَتَوَسَّلُ، وَبِهِمْ أَتَشَفَّعُ إِلَيْكَ، وَبِحَقِّهِمْ أَسْئَلُكَ وَاُقْسِمُ وَأَعْزِمُ عَلَيْكَ، وَبِالشَّأْنِ الَّذي لَهُمْ عِنْدَكَ، وَبِالَّذي فَضَّلْتَهُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ، وَبِاسْمِكَ ‏الَّذي جَعَلْتَهُ عِنْدَهُمْ، وَبِهِ خَصَصْتَهُمْ دُونَ الْعَالَمِينَ، وَبِهِ أَبَنْتَهُمْ، وَأَبَنْتَ ‏فَضْلَهُمْ مِنْ كُلِّ فَضْلٍ، حَتَّى فَاقَ فَضْلُهُمْ فَضْلَ الْعَالَمِينَ جَمِيعاً.

وَأَسْئَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَكْشِفَ عَنِّي غَمِّي ‏وَهَمِّي وَكَرْبِي، وَأَنْ تَكْفِيَنِي الْمُهِمَّ مِنْ اُمُورِي، وَتَقْضِيَ عَنِّي دَيْنِي، وَتُجِيرَنِي مِنَ الْفَقْرِ وَالْفَاقَةِ، وَتُغْنِيَنِي عَنِ الْمَسْأَلَةِ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ.

وَتَكْفِيَنِي هَمَّ مَنْ أَخَافُ هَمَّهُ، وَعُسْرَ مَنْ أَخَافُ عُسْرَهُ، وَحُزُونَةَ مَنْ ‏أَخَافُ حُزُونَتَهُ، وَشَرَّ مَنْ أَخَافُ شَرَّهُ، وَمَكْرَ مَنْ أَخَافُ مَكْرَهُ، وَبَغْيَ مَنْ ‏أَخَافُ بَغْيَهُ، وَجَوْرَ مَنْ أَخَافُ جَوْرَهُ، وَسُلْطَانَ مَنْ أَخَافُ سُلْطَانَهُ، وَكَيْدَ مَنْ أَخَافُ كَيْدَهُ، وَاصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُ وَمَكْرَهُ، وَمَقْدُرَةَ مَنْ أَخَافُ مَقْدُرَتَهُ عَلَيَّ، وَتَرُدَّ عَنِّي كَيْدَ الْكَيَدَةِ، وَمَكْرَ الْمَكَرَةِ.

أَللَّهُمَّ مَنْ أَرَادَنِي بِسُوءٍ فَأَرِدْهُ، وَمَنْ كَادَنِي فَكِدْهُ، وَاصْرِفْ عَنِّي ‏كَيْدَهُ وَبَأْسَهُ وَأَمَانِيَّهُ، وَامْنَعْهُ عَنِّي كَيْفَ شِئْتَ وَأَنَّى شِئْتَ. أَللَّهُمَّ اشْغَلْهُ‏ عَنّي بِفَقْرٍ لاَتَجْبُرُهُ، وَبِبَلاَءٍ لاَتَسْتُرُهُ، وَبِفَاقَةٍ لاَتَسُدُّهَا، وَبِسُقْمٍ ‏لاَ تُعَافِيهِ، وَبِذُلٍّ لاَتُعِزُّهُ، وَمَسْكَنَةٍ لاَتَجْبُرُهَا.

أَللَّهُمَّ اجْعَلِ الذُّلَّ نَصْبَ عَيْنَيْهِ، وَأَدْخِلْ عَلَيْهِ الْفَقْرَ في مَنْزِلِهِ، وَالسُّقْمَ ‏في بَدَنِهِ، حَتَّى تَشْغَلَهُ عَنِّي بِشُغْلٍ شَاغِلٍ لاَ فَرَاغَ لَهُ، وَأَنْسِهِ ذِكْرِي كَمَا أَنْسَيْتَهُ ذِكْرَكَ، وَخُذْ عَنِّي بِسَمْعِهِ وَبَصَرِهِ وَلِسَانِهِ وَيَدِهِ وَرِجْلِهِ وَقَلْبِهِ ‏وَجَمِيعِ جَوَارِحِهِ، وَأَدْخِلْ عَلَيْهِ في جَمِيعِ ذَلِكَ السُّقْمَ، وَلاَتَشْفِهِ حَتَّى تَجْعَلَ لَهُ ذَلِكَ شُغْلاً شَاغِلاً عَنِّي وَعَنْ ذِكْرِي.

وَاكْفِنِي يَا كَافِيَ مَا لاَيَكْفِي سِوَاكَ، يَا مُفَرِّجَ مَنْ لاَ مُفَرِّجَ لَهُ سِوَاكَ، وَمُغِيثَ مَنْ لاَ مُغِيثَ لَهُ سِوَاكَ، وَجَارَ مَنْ لاَ جَارَ لَهُ سِوَاكَ، وَمَلْجَأَ مَنْ لاَمَلْجَأَ لَهُ غَيْرُكَ، أَنْتَ ثِقَتِي وَرَجَائِي، وَمَفْزَعِي وَمَهْرَبِي، وَمَلْجَئِي ‏وَمَنْجَايَ، فَبِكَ أَسْتَفْتِحُ، وَبِكَ أَسْتَنْجِحُ، وَبِمُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدِ أَتَوَجَّهُ ‏إِلَيْكَ، وَأَتَوَسَّلُ وَأَتَشَفَّعُ.

يَا اَللهُ يَا اَللهُ يَا اَللهُ، وَلَكَ الْحَمْدُ، وَلَكَ الْمِنَّةُ، وَإِلَيْكَ الْمُشْتَكى وَأَنْتَ‏ الْمُسْتَعَانُ، فَأَسْئَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ‏ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَكْشِفَ عَنِّي غَمِّي وَهَمِّي وَكَرْبِي في مَقَامِي هَذَا، كَمَا كَشَفْتَ عَنْ نَبِيِّكَ غَمَّهُ وَهَمَّهُ وَكَرْبَهُ، وَكَفَيْتَهُ هَوْلَ عَدُوِّهِ، فَاكْشِفْ عَنِّي‏كَمَا كَشَفْتَ عَنْهُ، وَفَرِّجْ عَنِّي كَمَا فَرَّجْتَ عَنْهُ، وَاكْفِنِي كَمَا كَفَيْتَهُ، وَاصْرِفْ عَنِّي هَوْلَ مَا أَخَافُ هَوْلَهُ، وَمَئُونَةَ مَنْ أَخَافُ مَئُونَتَهُ، وَهَمَّ مَنْ ‏أَخَافُ هَمَّهُ، بِلاَ مَئُونَةٍ عَلَى نَفْسِي مِنْ ذَلِكَ، وَاصْرِفْنِي بِقَضَاءِ حَاجَتِي، وَكِفَايَةِ مَا أَهَمَّنِي هَمُّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْيَايَ وَآخِرَتي، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
ای خدا، ای خدا، ای اجابت کنندۀ دعای بیچارگان و ای برطرف کننده اندوه گرفتاران، ای دادرس دادخواهان و ای فریادرس فغان کنندگان، و ای آنکه از رگ گردن به من نزدیک تر است، و ای آن که بین شخص و قلب او حائل میشود، و ای آنکه او در دیدگاه بلند و در افق و کرانه آشکار است و ای آنکه او بخشنده و مهربان است، بر عرش تسلّط دارد، ای آنکه می‌داند خیانت چشم‌ها را و آنچه را سینه‌ها پنهان می‌کند، و ای آنکه هیچ پوشیده‌ای بر او پوشیده و پنهان نیست.
ای آنکه صداها بر او مشتبه نمی‌شود، ای آنکه حاجت‌ها (ی مختلف بندگان) او را به غلط نمی‌اندازد، و اصرار و التماس اصرار کنندگان او را به تنگ نیاورد، ای دریابنده هر فوت شده، ای گردآورنده هر پراکنده، ای پدیدآورندۀ جان‌ها پس از مرگ، ای آنکه او هر روز در کاری است، ای برآورنده حاجات، ای برطرف کننده اندوه‌ها، ای عطا کننده درخواست‌ها، ای کفایت کننده مهمات، ای آنکه از هر چیز کفایت می‌کنی وچیزی در آسمان‌ها و زمین از او کفایت نمی‌کند. از تو می‌خواهم به حقّ حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله و حضرت علی امیرمؤمنان و به حقّ حضرت فاطمه دختر پیامبر و به حق امام حسن و امام حسین علیهم السلام ، من در این جایگاه به وسیله آنان به تو روی می‌آورم و به وسیله آنان توسل می‌جویم و آنان را نزد تو شفیع قرارا می‌دهم، و به حق آنان از تو درخواست می‌کنم، و به شأن و مرتبه‌ای که برای آنان نزد تو است و به آنچه برتری بخشیده آنان را بر عالمیان و اختصاص دادی آنان را بدان نه غیر آنان را از جهانیان، و بدان جدا ساختی ایشان را و جدا ساختی فضل ایشان را از فضل جهانیان و برتری یافت فضل ایشان بر فضل همه عالمیان، از تو می‌خواهم که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و غم و اندوه و گرفتاری را از من برطرف سازی و آنچه مهم است از امور من کفایت کنی و دَین مرا ادا نمایی و پناه دهی مرا از فقر، و پناه دهی مرا از تنگدستی و بی‌نیاز سازی مرا از درخواست کردن از مخلوق، و کفایت کنی مرا از اندوه کسی که بیم دارم از اندوهش و از سختی کسی که بیم دارم از سختی آن و از غصّه کسی که بیم دارم از غصه اش و شرّ کسی که بیم دارم از شرّش و از نیرنگ کسی که بیم دارم از نیرنگ او، و از ستم کسی که بیم دارم از ستم او و بیداد کسی که بیم دارم از بیداد او، و از سلطه کسی که بیم دارم از سلطه او و از فریب او، واز قدرت کسی که بیم دارم از قدرتش بر من، و بازگردانی از من فریب فریبکاران و نیرنگ و حیله مکّاران را.
خداوندا هر کس اراده بدی نسبت به من دارد به خودش برگردان و هر کس مکر و حیله‌ای نسبت به من دارد به خودش بگردان، و دور گردان از من فریب و نیرنگ و بدی و آرزوهای او را، و باز بدار از من هرگونه بخواهی و هر زمان که بخواهی، خداوندا او را از من مشغول بدار به فقری که آن را جبران نکنی و به بلایی که   آن را نپوشانی، و به تهیدستی‌ای که آن را سدّ نکنی، و به بیماری و مرضی که آن را عافیت ندهی و به ذلّتی که آن را عزیز نگردانی، و به درماندگی که آن را جبران ننمایی.
خداوندا خواری و ذلت را نصب العین او قرار بده و فقر را در منزل او وارد کن و بیماری را در بدنش تا مشغول سازد او را به شغل مشغول کننده‌ای که فراغتی برایش نباشد و یاد مرا فراموش او ساز همان طور که یاد خودت را فراموش او ساخته‌ای.
و بگیر از من گوش او و دیده و زبان و دست و پا و قلب او و جمیع جوارح او را، و وارد کن بر او در تمام آن ها بیماری را و شفایش نده تا قرار دهی آن را برای او مشغله ای که او را از من و یاد من مشغول سازد، و مرا کفایت کن ای کفایت کننده آنچه غیر تو کفایت نمی‌کند ای برطرف کننده اندوه کسی که غیر تو برطرف کننده اندوه ندارد.
و ای فریاد رس کسی که برایش غیر تو فریادرسی نیست
و ای پناه کسی که پناهی برای او غیر تو نیست، و ای پناهگاه کسی که پناهگاهی برایش غیر تو نیست.
تو مایه اطمینان و امید من هستی و درگاه تو محلّ پناه بردن و گریزگاه من و پناهگاه و محلّ نجات من است، به وسیله تو فتح و پیروزی می طلبم و به واسطه محمّد و آل محمد علیهم السلام به تو روی می آورم و توسّل می جویم و شفاعت می‌طلبم.
ای خدا، ای خدا، ای خدا، حمد و سپاس سزاوار تو و منّت برای تو است، و شکایت به درگاه تو و تو یاری دهنده ای، از تو درخواست می کنم به حقّ محمّد و آل محمّد علیهم السلام که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و برطرف کنی از من غم و اندوه و گرفتاری ام را در این مقام و جایگاهی که هستم همان طور که بر طرف کردی از پیامبرت اندوه و غم و غصه اش را و او را از ترس دشمنش کفایت فرمودی، پس از من برطرف کن همان طور که از او برطرف کردی و فرج و گشایش برایم فراهم کن همان طور که برای آن حضرت فراهم نمودی، و مرا کفایت کن همان طور که او را کفایت نمودی، و بگردان از من ترس آنچه می‌ترسم از آن و زحمت و رنج آنچه می‌ترسم از زحمت و رنج آن و اندوه آنچه از اندوهش می‌ترسم بدون رنج و زحمتی که از ناحیه آن‌ها به من برسد، و مرا با برآورده شدن حاجتم و کفایت آنچه اندوهش مرا اندوهگین ساخته از امور دنیا و آخرتم بازگردان، ای مهربان ترین مهربانان
.

سپس متوجه امیرالمؤمنین علیه السلام می‌شوی و عرض می‌کنی:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، وَالسَّلاَمُ عَلَى أَبي عَبْدِاللهِ الْحُسَيْنِ، مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ، لاَ جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكُمَا، وَلاَ فَرَّقَ اللهُ بَيْنِي وَبَيْنَكُمَا. آنگاه بازگرد.(4)

سلام بر تو ای امیرمؤمنان و سلام بر حضرت اباعبد الله الحسین تا مادامی که من باقی هستم و شب و روز باقی است، خداوند این زیارت را آخرین زیارت من قرار ندهد و میان من و شما جدایی نیفکند.

 

(1) سورۀ نساء، آیۀ 69.  

(2) سورۀ زخرف، آیۀ 4.

(3) رَاجِياً، خ.

(4) مزار كبير: 214، بحار الأنوار: 305/100، هدية الزائرين وبهجة الناظرين: 208، عمدة الزائر في الأدعية والزيارات:66 با مقداری اضافات .

 

 

 

 



 

    بازدید : 14813
    بازديد امروز : 14995
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127625123
    بازديد کل : 88884580