امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۹) زیارت نهم

(۹)

زیارت نهم


ابن قولویه قدّس سرّه در کامل الزیارات به سند خود از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

وقتی کنار قبر مطهّر حضرت ابا عبد الله علیه السلام رسیدی ابتدا بر خداوند تبارک و تعالی ثنا بگو و بر پیامبر اکرم صلّی الله علیه درود فرست و در آن کوشش نما، سپس بگو:

سَلاَمُ اللهِ وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ فِيمَا تَرُوحُ وَتَغْدُو، اَلزَّاكِيَاتُ الطَّاهِرَاتُ ‏لَكَ وَعَلَيْكَ، وَسَلاَمُ اللهِ وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَالْمُسَلِّمِينَ لَكَ ‏بِقُلُوبِهِمْ، وَالنَّاطِقِينَ بِفَضْلِكَ، وَالشُّهَدَاءِ عَلَى أَنَّكَ صَادِقٌ صِدِّيقٌ، صَدَقْتَ وَنَصَحْتَ فِيمَا أَتَيْتَ بِهِ، وَأَنَّكَ ثَارُ اللهِ فِي الْأَرْضِ، وَالدَّمُ الَّذي ‏لاَيُدْرِكُ ثَارَهُ(1) أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ، وَلاَيُدْرِكُهُ إِلاَّ اللَهُ وَحْدَهُ، جِئْتُكَ ‏يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، وَافِداً إِلَيْكَ، وَأَتَوَسَّلُ إِلَى اللهِ بِكَ في جَمِيعِ حَوَائِجِي، مِنْ أَمْرِ دُنْيَايَ وَآخِرَتِي، وَبِكَ يَتَوَسَّلُ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللهِ في ‏حَوَائِجِهِمْ، وَبِكَ يُدْرِكُ أَهْلُ التُّرَاتِ مِنْ عِبَادِ اللهِ طَلِبَتَهُمْ.

سلام خدا و سلام فرشتگانش، سلام‌های پاک و پاکیزه در هر شامگاهان و بامدادان برای تو و بر تو باد. سلام خدا و سلام فرشتگان مقرب و آنان که به دل تسلیم  و به زبان فضل تو را گویا هستند و آنانکه شهادت می‌دهند بر اینکه تو صادق و صدّیق هستی بر تو باد، راست گفتی و خیرخواهی نمودی در آنچه خبر دادی و تو خون خدا در زمین هستی، خونی هستی که هیچ کس از اهل زمین نمی‌تواند انتقام آن را بگیرد، و جز خدا کسی توانایی آن را ندارد. آمده‌ام نزد تو ای پسر رسول خدا در حالی که زائر تو هستم و به وسیله تو در تمام نیازهای دنیوی و اخروی به خدا متوسل می‌شوم و اهل توسل به وسیله تو در حاجت‌های خود به خداوند متوسل می‌شوند و صاحبان ميراث به وسيله تو حقّ خود را دريافت مي کنند.

سپس اندکی راه برو و آنگاه قبر را مقابل خود قرار ده و بگو:

اَلْحَمْدُ لِلهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ، اَلْمُتَوَحِّدِ بِالْأُمُورِ كُلِّهَا، خَالِقِ الْخَلْقِ، فَلَمْ ‏يَعْزُبْ عَنْهُ شَيْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِهِمْ، وَعَالِمِ كُلِّ شَيْ‏ءٍ بِلاَ(2) تَعْلِيمٍ، ضَمَّنَ الْأَرْضَ‏ وَمَنْ عَلَيْهَا دَمَكَ وَثَارَكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، أَشْهَدُ أَنَّ لَكَ مِنَ اللهِ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَالْفَتْحِ، وَأَنَّ لَكَ مِنَ اللهِ الْوَعْدَ الْحَقَّ، في هَلاَكِ ‏عَدُوِّكَ، وَتَمَامِ مَوْعِدِهِ إِيَّاكَ، أَشْهَدُ أَنَّهُ قَاتَلَ مَعَكَ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ، كَمَا قَالَ ‏اللهُ تَعَالَى، «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِىٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ»(3).

حمد و ستایش سزاوار خداوند یگانه بی‌همتا است او که در همۀ امور یکتا است، آفریننده خلق می‌باشد و چیزی از امور آنان از او پوشیده و پنهان نیست، بدون آموختن هر چیزی را می‌داند، زمین را و همۀ کسانی که بر روی آن هستند ضامن خون تو و خونخواهی آن گردانیده است. ای پسر رسول خدا، شهادت می‌دهم که برای تو از طرف خدا است آنچه وعده فرموده از نصرت و پیروزی و برای تو است از طرف خداوند وعده حقی در هلاک دشمنت و تمام وعده‌هایی که داده است، شهادت می‌دهم که همراه تو مردان الهی فراوانی جنگ کردند همان طور که خداوند تبارک و تعالی فرموده است: «چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند و در برابر آن چه در راه خدا به آنان رسید هیچ گاه سست و ناتوان نشدند».

سپس هفت مرتبه تکبیر بگو و آنگاه کمی راه برو و قبر را در مقابل خود قرار ده و بگو:

اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَلاَ وَلَداً، «وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي ‏الْمُلْكِ»(4)، خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللهِ مَا أُمِرْتَ بِهِ، وَوَفَيْتَ بِعَهْدِ اللهِ، وَتَمَّتْ بِكَ كَلِمَاتُهُ، وَجَاهَدْتَ في سَبِيلِهِ ‏حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَأُمَّةً خَذَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً خَذَّلْتَ عَنْكَ.

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ بِالْوِلاَيَةِ لِمَنْ وَالَيْتَ، وَوَالَتْ رُسُلُكَ، وَأَشْهَدُ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ بَرِئْتَ مِنْهُ، وَبَرِئَتْ مِنْهُ رُسُلُكَ. أَللَّهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ كَذَّبُوا ‏رَسُولَكَ، وَهَدَمُوا كَعْبَتَكَ، وَحَرَّفُوا كِتَابَكَ، وَسَفَكُوا دِمَاءَ أَهْلِ بَيْتِ‏ نَبِيِّكَ، وَأَفْسَدُوا عِبَادَكَ وَاسْتَذَلُّوهُمْ.

أَللَّهُمَّ ضَاعِفْ لَهُمُ اللَّعْنَةَ فِيمَا جَرَتْ بِهِ سُنَّتُكَ في بَرِّكَ وَبَحْرِكَ. أَللَّهُمّ ‏الْعَنْهُمْ في سَمَائِكَ وَأَرْضِكَ. أَللَّهُمَّ وَاجْعَلْ لي لِسَانَ صِدْقٍ في أَوْلِيَائِكَ، وَحَبِّبْ إِلَيَّ مَشَاهِدَهُمْ، حَتَّى تُلْحِقَنِي بِهِمْ، وَتَجْعَلَهُمْ  لي فَرَطاً، وَتَجْعَلَنِي لَهُمْ تَبَعاً فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که همسری و فرزندی نگرفته و برای او در پادشاهی اش شریکی نمی‌باشد، هر چیز را آفرید و آن را مقدّر نمود و اندازه گیری کرد، شهادت می‌دهم که تو از طرف خداوند بدانچه امر شده بودی تبلیغ نمودی و به عهد الهی وفا کردی و به وسیله تو کلمات او و نشانه‌هایش کامل گردید، و در راه او جهاد کردی تا دار فانی را وداع گفتی، خدا لعنت کند گروهی را که تو را کشت و گروهی را که تو را یاری ننمود و گروهی که تو را خوار ساخت.
خداوندا شهادت می‌دهم به ولایت کسی که او را ولی قرار دادی و رسولانت او را ولی قرار دادند، و شهادت می‌دهم به برائت از کسانی که از آن‌ها تبرّی جستی و رسولانت از آن‌ها تبرّی جستند، خداوندا  لعنت کن کسانی را که رسول تو را تکذیب نمودند و کعبه‌ات را ویران ساختند و کتابت را تحریف کردند و خون اهل بیت پیامبرت را ریختند و بندگانت را به فساد و خواری و ذلّت کشانیدند.
خداوندا دو چندان کن برای آنان لعنت را و آنچه جاری گشته بدان سنت تو در خشکی و دریایت، خداوندا آنان را در آسمان و زمینت لعنت کن، خداوندا برای من ذکر نیکویی در اولیائت قرار بده، و زیارتگاه آنان را محبوب من گردان تا مرا به آن‌ها ملحق سازی، و آنان را قرار بده نسبت به من پیشرو و مرا در دنیا و آخرت تابع آنان گردان.

آنگاه اندکی راه برو، هفت مرتبه تکبیر و هفت مرتبه تهلیل و هفت مرتبه تحمید و هفت مرتبه تسبیح و هفت مرتبه اجابت دعوت نما، یعنی بگو «لبّیک» و بعد از آن بگو:

لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللهِ، لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللهِ، إِنْ كَانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي، فَقَدْ أَجَابَكَ ‏قَلْبي وَشَعْرِي وَبَشَرِي وَرَأْيِي وَهَوَايَ، عَلَى التَّسْلِيمِ لِخَلَفِ النَّبِيّ ‏الْمُرْسَلِ، وَالسِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ، وَالدَّلِيلِ الْعَالِمِ، وَالْأَمِينِ الْمُسْتَخْزَنِ، وَالْمَرْضِيِّ الْبَلِيغِ(5)، وَالْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ، جِئْتُ انْقِطَاعاً إِلَيْكَ وَإِلَى وَلَدِكَ، وَوَلَدِ وَلَدِكَ، اَلْخَلَفِ مِنْ بَعْدِكَ، عَلَى بَرَكَةِ الْحَقِّ، فَقَلْبي لَكُمْ ‏مُسَلِّمٌ، وَأَمْري لَكُمْ مُتَّبِعٌ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ، حَتّى يَحْكُمَ اللهُ وَهُوَخَيْرُ الْحاكِمِينَ لِدِينِي، وَيَبْعَثُكُمْ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ عَدُوِّكُمْ، إِنِّي مِنَ‏ الْمُؤْمِنِينَ بِرَجْعَتِكُمْ، لاَ أُنْكِرُ لِلهِ قُدْرَةً، وَلاَ أُكَذِّبُ لَهُ مَشِيَّةً، وَلاَ أَزْعُمُ أَنّ ‏مَا شَاءَ لاَيَكُونُ.
لبیک ای دعوت کننده به سوی خدا، لبّیک ای دعوت کننده به سوی خدا، اگر بدنم تو را در وقت فراخوانی اجابت نکرد ولی اجابت کرد قلب من و پوست و موی من و رأی و نظر و تمایل من با تسلیم بودن برای فرزند پیامبر مرسل و سبط برگزیده و راهنمای دانا و امین خزانه دار و پسندیده بلیغ و مظلوم ستمدیده، آمده‌ام در حالی که از همه دل بریده و به تو روی آورده و به فرزندت و فرزند فرزندت که جانشین بعد از تو هستند بر برکت حق، قلب من تسلیم شما و امر من و امور من پیرو شما است و نصرت من آماده برای شما است تا خدا حکم کند و او بهترین حکم کنندگان برای دینم می‌باشد، و برانگیزد شما را. کسی که  با شما باشد با شما است، نه با دشمن شما، همانا من از ایمان آورندگان به رجعت شما هستم، قدرت او را انکار نمی‌کنم و مشیّت او را تکذیب نمی‌نمایم و چنین پنداری ندارم که آنچه بخواهد نمی‌شود.

سپس راه برو تا منتهی به قبر مطهر شوی، آنگاه بگو در حالی که ایستاده ای:

سُبْحَانَ اللهِ الَّذي يُسَبِّحُ لَهُ ذِي الْمُلْكِ وَالْمَلَكُوتِ، وَيُقَدِّسُ بِأَسْمَائِهِ ‏جَمِيعُ خَلْقِهِ، سُبْحَانَ اللهِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ، رَبِّنَا وَرَبِّ الْمَلاَئِكَةِ وَالرُّوحِ. أَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي في وَفْدِكَ إِلَى خَيْرِ بُقَاعِكَ، وَخَيْرِ خَلْقِكَ. أَللَّهُمَّ الْعَنِ ‏الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ.

پاک و منزه است خداوندی که تسبیح می‌گویند او را ـ که صاحب ملک و ملکوت است ـ و تقدیس می‌نمایند اسماء او را تمام خلقش. پاک و منزه است پادشاه بسیار منزه و پاک، او پروردگار ما و پرودرگار ملائکه و روح است. خداوندا مرا در میان میهمانانت به سوی بهترین بقعه‌ها و بهترین خلقت قرار بده، خداوندا جبت و طاغوت را لعنت کن.

سپس دو دستت را بلند کن تا قرار دهی آن دو را در حالی که کشیده‌ای بر قبر و آنگاه بگو:

أَشْهَدُ أَنَّكَ طُهْرٌ طَاهِرٌ، مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ، قَدْ طَهُرَتْ بِكَ الْبِلاَدُ، وَطَهُرَتْ أَرْضٌ أَنْتَ فِيهَا، وَأَنَّكَ ثَارُ اللهِ فِي الْأَرْضِ، حَتَّى يَسْتَثِيرَ لَكَ ‏مِنْ جَمِيعِ خَلْقِهِ.
شهادت می‌دهم که تو پاک و عین پاکی از پاک و عین پاکی هستی، شهرها به واسطه تو پاک شده و زمینی که تو در آن هستی پاک می‌باشد و شهادت می‌دهم که تو خون خدا در زمین هستی، تا خدا برایت از تمام خلقش خونخواهی کند.

سپس دو گونه و دو دست خود را بر قبر بگذار و آنگاه بالای سر مبارک بنشین و به آنچه دوستی داری ذکر بگو و خدا را یاد کن و به او توجّه داشته باش و حوائج خود را درخواست کن، سپس دو گونه و دو دستت را در پایین پا بگذار و بگو:

صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَعَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ، فَلَقَدْ صَدَقْتَ وَصَبَرْتَ، وَأَنْتَ الصَّادِقُ الْمُصَدَّقُ، قَتَلَ اللهُ مَنْ قَتَلَكَ بِالْأَيْدي وَالْأَلْسُنِ.
درود خدا بر تو و بر روح و جسم شریفت، به راستی که تو راست گفتی و صبر پیشه گردی و تو صادق و تصدیق شده‌ای، خدا بکشد آنکه تو را با دست و زبان خود کشت.

سپس در کنار قبر فرزندان آن حضرت بایست و بر آنان ثنا بگو به آنچه دوست داری و از پروردگارت حوائج خود را بخواه، سپس در مقابل قبور شهدا بایست و بگو:
 

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَيُّهَا الرَّبَّانِيُّونَ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ، وَنَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ وَأَنْصَارٌ، أَبْشِرُوا بِمَوْعِدِ اللهِ الَّذي لاَ خُلْفَ لَهُ، وَأَنَّ اللَهَ مُدْرِكٌ بِكُمْ ثَارَكُمْ، وَأَنْتُمْ ‏سَادَةُ الشُّهَدَاءِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

سلام بر شما  ای مردان الهی، شما برای ما پیشرو و ما برای شما تابع و پیرو و انصار هستیم، شما را بشارت باد به وعده‌های الهی که تخلفی هرگز در آن‌ها نمی‌باشد، و همانا خداوند به وسیله شما خونخواهی شما را خواهد نمود و شما سروران شهدا در دنیا و آخرت هستید.

آنگاه قبر را پیشاپیش خود قرار بده و آنچه خواهی نماز بخوان و هرگاه داخل حرم مطهر می‌شوی سلام کن، سپس جلو برو تا دو دست خود و دو گونه ات را بر قبر مبارک قرار دهی و وقتی می‌خواهی خارج شوی همین کار را انجام بده و در خواندن نماز در کنار قبر مطهر تا مادامی که آنجا هستی کوتاهی مکن و چون خواستی بازگردی از نزد امام علیه السلام با آن حضرت وداع کن و بگو:

سَلاَمُ اللهِ وَسَلاَمُ مَلاَئِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ، وَعِبَادِهِ ‏الصَّالِحِينَ، عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، وَعَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ، وَذُرِّيَّتِكَ‏ وَمَنْ حَضَرَكَ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.(6)

سلام خدا و سلام فرشتگان مقرب او و پیامبران مرسل و بندگان صالح و شایسته اش بر تو باد ای فرزند رسول خدا و بر جسم و جانت و ذریه پاکت و کسانی که نزد تو حضور دارند از اولیائت.
 


(1) تِرَتَهُ، خ.

(2) بِغَيْرِ، خ.

(3) سورۀ آل عمران، آیۀ 146.

(4) سورۀ اسراء، آیۀ 111.

(5) الْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ، خ.

(6) كامل الزيارات: 385 ح17.

 

 



 

    بازدید : 15313
    بازديد امروز : 20214
    بازديد ديروز : 18311
    بازديد کل : 128769504
    بازديد کل : 89474712