امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۸) زیارت هشتم

(۸)

زیارت هشتم

 

و آن زیارتی است که صفوان آن را با اضافات زیادی بر زیارت سابق نقل کرده است.
در مزار کبیر گفته است: زیارت سرور ما حضرت ابا عبد الله علیه السلام و آن زیارت صفوان است، صفوان جمال روایت کرده و گفته است که مولایم حضرت جعفر بن محمّد امام صادق علیه السلام به من فرمودند:

هنگامی که اراده کردی به زیارت حسین بن علی علیهما السلام بروی پیش از رفتن سه روز روزه بگیر، در روز چهارم(1) غسل کن و اهل و عیال و فرزندانت را نزد خودت جمع کن، و قبل از حرکت این دعا را بخوان:

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ الْيَوْمَ نَفْسِي وَأَهْلِي وَمَالِي وَوَلَدِي، وَمَنْ كَانَ‏ مِنِّي بِسَبِيلٍ، اَلشَّاهِدَ مِنْهُمْ وَالْغَائِبَ.

أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِنَ الْفَائِزِينَ، وَاحْفَظْنَا بِحِفْظِ الْإِيمَانِ، وَاحْفَظْ عَلَيْنَا.أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا في جِوَارِكَ، وَحِفْظِكَ وَحِرْزِكَ، وَلاَتُغَيِّرْ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَتِكَ، وَزِدْنَا مِنْ فَضْلِكَ إِنَّا إِلَيْكَ رَاغِبُونَ.

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ، وَكَابَةِ الْمُنْقَلَبِ، وَسُوءِ الْمَنْظَرِ فِي الْمَالِ وَالْأَهْلِ وَالْوَلَدِ. أَللَّهُمَّ ارْزُقْنَا حَلاَوَةَ الْإِيمَانِ، وَبَرْدَ الْمَغْفِرَةِ، وَأَمَاناً مِنْ عَذَابِكَ، وَآتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّهُ لاَيَمْلِكُ ذَلِكَ غَيْرُكَ.

خداوندا امروز خود و خانواده و مال و ثروت و فرزندانم و هر که به من وابسته است از حاضران و غایبان را به تو و به ودیعه می‌سپارم، خداوندا مرا از رستگاران قرار بده.
خداوندا مرا در جوارت و در حفظ و حراستت قرار بده و نعمتت را بر ما دگرگون مساز و فضل و احسانت را بر ما بیفزا، ما به سوی تو راغبیم.
خداوندا از مشقّت راه و اندوه بازگشت و منظره بد و ناگوار درمورد مال و ثروت و اهل و عیال و فرزند به تو پناه می‌برم، خداوندا روزی ما گردان شیرینی ایمان و لذت آمرزش و ایمنی از عذابت را، و از جانب خویش  رحمتی به ما مرحمت فرما که غیر از تو کسی مالک آن نیست.

هنگامی که به فرات رسیدی صد مرتبه تکبیر بگو و صد مرتبه تهلیل و صد مرتبه صلوات بفرست، سپس بعد از آن بگو:

أَللَّهُمَّ أَنْتَ خَيْرُ مَنْ وَفَدَ إِلَيْهِ الرِّجَالُ، وَشُدَّتْ إِلَيْهِ الرِّحَالُ، وَأَنْتَ‏ سَيِّدي خَيْرُ مَقْصُودٍ، وَقَدْ جَعَلْتَ لِكُلِّ زَائِرٍ كَرَامَةً، وَلِكُلِّ وَافِدٍ تُحْفَةً، فَأَسْئَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ تُحْفَتَكَ إِيَّايَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، وَاشْكُرْ سَعْيِي، وَارْحَمْ مَسِيرِي إِلَيْكَ، مِنْ غَيْرِ مَنٍّ مِنِّي عَلَيْكَ، بَلْ لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ، إِذْ جَعَلْتَ لِيَ السَّبِيلَ إِلَى زِيَارَتِهِ، وَعَرَّفْتَنِي فَضْلَهُ وَشَرَفَهُ.

أَللَّهُمَّ فَاحْفَظْنِي بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ حَتَّى تُبَلِّغَنِي هَذَا الْمَكَانَ، فَقَدْ رَجَوْتُكَ ‏فَلاَ تَقْطَعْ رَجَائِي، وَقَدْ أَمَّلْتُكَ فَلاَ تُخَيِّبْ أَمَلِي، وَاجْعَلْ مَسِيرِي هَذَا كَفَّارَةً لِذُنُوبِي، يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ.

خداوندا تو بهترین کسی هستی که اشخاص به سوی او کوچ می‌کنند. و تو ای سرور من بهترین قصد شده‌ای، برای هر زائر کرامتی و برای هر کوچ کننده تحفه‌ای قرار داده‌ای، از تو می‌خواهم که تحفه‌ات را به من، این قرار دهی که مرا از آتش برهانی، سعی و کوشش مرا بپذیر، و این پیمودن راه به سوی خودت را مورد ترحم قرار بده، بدون اینکه منّتی از من بر تو باشد، بلکه تو بر من منت داری زیرا که این راه را طریق به سوی زیارت آن حضرت قرار دادی و فضیلت و شرافت آن را به من شناساندی.
خداوندا مرا در شب و روز حفاظت نما تا به این مکان برسانی، من به تو امیدوارم، پس امید مرا قطع مکن و به تو دل بسته‌ام آرزویم را ناکام مگردان و این پیمودن راه را کفاره گناهانم قرار بده، ای پروردگار جهانیان.

و چون خواستی غسل کنی استحباباً پس بگو:

بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللهِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَعَلَى الْأَئِمَّةِ الصَّادِقِينَ. أَللَّهُمَّ طَهِّرْ بِهِ قَلْبي، وَاشْرَحْ بِهِ صَدْرِي، وَنَوِّرْ بِهِ بَصَري. أَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لي نُوراً وَطَهُوراً وَخَيْراً، وَشِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَسُقْمٍ، وَعَافِنِي مِنْ كُلِّ مَا أَخَافُ وَأَحْذَرُ.

أَللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِي شَاهِداً يَوْمَ حَاجَتِي وَفَقْرِي وَفَاقَتِي إِلَيْكَ، يَا رَبّ‏ الْعَالَمِينَ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ.

به نام خدا و با استعانت از او، و هیچ حرکت و جنبشی و نیرویی نیست مگر به سبب خداوند، و بر آیین رسول خدا ـ درود خدا بر او و خاندان او و بر امامان صادق و راستگو، خداوندا با این غسل قلب مرا تطهیر نما و سینه‌ام را گشاده فرما و دیدگانم را روشنایی بخش.
خداوندا آن را برای من مایه روشنایی و پاکی و خیر و شفای هر درد و بیماری قرار بده، و مرا از هر چه می‌ترسم و از آن گریزانم عافیت ده. خداوندا آن را برای من در روز احتیاج و فقر و نیازم به تو شاهد قرار بده، ای پروردگار عالمیان، که تو بر هر چیز توانایی.

 و چون از غسلت فارغ گشتی لباس پاک بپوش و خارج شریعه دو رکعت نماز بخوان، و آن مکانی است که خداوند تبارک و تعالی فرموده است: «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ ‏صِنْوانٌ وَغَيْرُ صِنْوانٍ يُسْقى بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِي ‏الْأُكُلِ»(2).«و در زمین قطعاتی است کنار هم و باغ‌هایی است از  انگور و کشتزار و درختان خرما، از یک ریشه و از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب می‌شوند (با این وصف) برخی از آن‌ها را بر برخی دیگر در خوردن (از جهت طعم و مزّه و کیفیت میوه آنان) برتری بخشیدیم»

در رکعت اول سورۀ حمد و قل هو الله احد و در رکعت دوم سورۀ حمد و قل یا ایها الکافرون را بخوان. و چون سلام نماز را گفتی به قدری که می‌توانی تکبیر بگو، و آنگاه بگو:

اَلْحَمْدُ لِلهِ الْوَاحِدِ الْمُتَوَحِّدِ فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا، اَلرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ «اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلاَ أَنْ هَدَانَا اللهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ»(3).

أَللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْداً كَثَيراً دَائِماً سَرْمَداً، لاَيَنْقَطِعُ وَلاَيَفْنَى، حَمْداً تَرْضى بِهِ عَنَّا، حَمْداً يَتَّصِلُ أَوَّلُهُ، وَلاَيَنْفَدُ آخِرُهُ، حَمْداً يَزِيدُ وَلاَيَبِيدُ، وَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَسَلَّمَ.

حمد وستایش سزاوار خداوندی است که یگانه است و در تمام امور یکتا است، دارای رحمت عام و مهربانی خاص است و حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که ما را به این امر هدایت نمود و اگر خدا هدایت نمی‌نمود راه را نمی‌یافتیم، فرستادگان پروردگارمان آمده اند به حق.
خداوندا حمد و ستایش سزاوار تو است حمد فراوان دائمی و همیشگی که قطع نشود و از بین نرود، حمدی که به واسطه آن از ما راضی گردی، حمدی که ابتدای آن متصل و انتهای آن بی‌پایان باشد، حمدی که زیاد شود و نابود نگردد، و درود خدا بر محمّد و خاندان او.

و وقتی روی به حائر نمودی بگو:

أَللَّهُمَّ إِلَيْكَ قَصَدْتُ، وَلِبَابِكَ قَرَعْتُ، وَبِفِنَائِكَ نَزَلْتُ، وَبِكَ‏اعْتَصَمْتُ، وَلِرَحْمَتِكَ تَعَرَّضْتُ، وَبِوَلِيِّكَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ‏ تَوَسَّلْتُ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْ زِيَارَتِي مَبْرُورَةً، وَدُعَائِي مَقْبُولاً.

خداوندا به سوی تو قصد نمودم و در خانۀ تو زدم، و به ساحت قدس تو فرود آمدم و به تو پناه آوردم و خود را در معرض رحمت تو قرار دادم و به ولیّ تو امام حسین علیه السلام توسل جسته‌ام،  خداوندا بر محمّد و خاندان پاک او درود فرست، و زیارتم را پذیرفته شده و دعایم را قبول فرما.

وقتی کنار درب حرم رسیدی در خارج از قبّه بایست، نگاهی به قبر مطهّر کن و بگو:

يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ، وَابْنُ‏أ َمَتِكَ، اَلذَّلِيلُ بَيْنَ يَدَيْكَ، اَلْمُقَصِّرُ في عُلُوِّ قَدْرِكَ، اَلْمُعْتَرِفُ بِحَقِّكَ، جَاءَكَ مُسْتَجِيراً بِذِمَّتِكَ، قَاصِداً إِلَى حَرَمِكَ، مُتَوَجِّهاً إِلَى اللهِ تَبَارَكَ‏ وَتَعَالَى بِكَ.

أَفَأَدْخُلُ يَا حُجَّةَ اللهِ، أَأَدْخُلُ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، أَأَدْخُلُ يَا وَلِيَّ اللهِ، أَأَدْخُلُ يَا بَابَ اللهِ، أَأَدْخُلُ يَا مَلاَئِكَةَ اللهِ، أَأَدْخُلُ أَيُّهَا الْمَلاَئِكَةُ الْمُحْدِقُونَ بِهَذَا الْحَرَمِ، اَلْمُقِيمُونَ بِهَذَا الْمَشْهَدِ.

ای مولای من، ای ابا عبد الله، ای پسر رسول خدا، بندۀ تو و پسر بندۀ تو و پسر کنیز تو‌ام، در پیشگاهت خوار و ذلیلم، در کنار قدر و مرتبه عالی شما کوتاهی کرده و مقصّرم، به حقّ شما معترفم، آمده‌ام به دربار شما در حالی که به امان شما پناه آورده و قصد حرم شما را نموده و به خداوند تبارک و تعالی به واسطه شما روی آورده‌ام.
ای حجّت خدا اجازه می‌دهید وارد شوم؟ ای امیرمؤمنان آیا وارد شوم، ای ولی خدا آیا وارد شوم؟ ای باب پروردگار آیا وارد شوم، ای فرشتگان الهی آیا وارد شوم؟ ای فرشتگانی که گرد این حرم را احاطه کرده و در این زیارتگاه اقامت نموده اید، آیا وارد شوم؟

آنگاه پای راست خود را داخل حرم بگذار و بگو:

اَللَهُ أَكْبَرُ كَبِيراً، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً، وَالْحَمْدُ لِلهِ الْفَرْدِ الْأَحَدِ الصَّمَدِ الْوَاحِدِ، الْمُتَفَضِّلِ الْمُتَطَوِّلِ الْجَبَّارِ، اَلَّذِي مَنَّ بِطَوْلِهِ، وَسَهَّلَ ‏زِيَارَةَ مَوْلاَيَ، وَلَمْ يَجْعَلْنِي عَنْ زِيَارَتِهِ مَمْنُوعاً، وَعَنْ ذِمَّتِهِ مَدْفُوعاً، بَلْ تَطَوَّلَ وَمَنَحَ، فَلَهُ الْحَمْدُ.

خدا بزرگ است، او را صبح و شام تسبیح می‌گویم، و حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که یگانه و بی‌همتا و بی‌نیاز و یکتا است، دارای فضل و احسان است و جبران کننده می‌باشد، او به لطف و احسانش منّت گذاشته و زیارت مولایم را برایم فراهم ساخته و مرا از زیارتش منع ننموده و از پناهش و امانش دور نساخته بلکه لطف کرده و عطا و بخشش فرموده و حمد و ستایش شایسته او است.

سپس وارد حرم مطهر بشو و با خشوع به موازات آن بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ ‏نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسى كَلِيمِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسى رُوحِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عَلِيّ‏ حُجَّةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْحَسَنِ، اَلدَّاعي إِلَى اللهِ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نَبِيِّ اللهِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَرُّ الرَّضِيُّ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللهِ وَابْنَ ثَارِهِ، وَالْوَتْرَ الْمَوْتُورَ. أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ اللَهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ.

سلام بر تو ای وارث حضرت آدم که برگزیده خداوند است، سلام بر تو ای وارث حضرت نوح که پیامبر خدا است، سلام بر تو ای وارث حضرت ابراهیم که خلیل خداوند است، سلام بر تو ای وارث حضرت موسی که کلیم خدا است، سلام بر تو ای وارث حضرت عیسی که روح خداست، سلام بر تو ای وارث حضرت محمّد که حبیب خدا است، سلام بر تو ای وارث حضرت علی بن ابی طالب علیهما السلام که حجّت خداست، سلام بر تو ای وارث امام حسن که دعوت کننده به سوی خدا است، سلام بر تو ای وارث پیامبر خدا.
سلام بر تو ای بسیار راستگو و ای شهید، سلام بر تو ای نیکوکار پسندیده، سلام بر تو ای خون خدا و پسر خون خدا، سلام بر تو ای تنهایی که انتقامش گرفته نشده، شهادت می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی و زکات پرداختی، و به خوبی‌ها امر فرمودی و از بدی‌ها و زشتی‌ها بازداشتی و خدا را خالصانه عبادت کردی تا دار فانی را وداع نمودی.

آنگاه نزدیک قبر مبارک برو و با خشوع قلب در قسمت بالای سر مبارک بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وِعَاءَ النُّورِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ. اَلسَّلاَمُ ‏عَلَيْكَ يَا خَازِنَ الْكِتَابِ الْمَشْهُورِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أُسَّ الْإِسْلاَمِ، اَلنَّاصِرَ لِدِينِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نِظَامَ الْمُسْلِمِينَ.

يَا مَوْلاَيَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلاَبِ الشَّامِخَةِ، وَالْأَرْحَامِ ‏الْمُطَهَّرَةِ، لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا، أَشْهَدُ أَنَّكَ يَا مَوْلاَيَ مِنْ ‏دَعَائِمِ الدِّينِ، وَأَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ، وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ. وَأَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ‏ الْبَرُّ التَّقِيُّ، اَلْمُطَهَّرُ الزَّكِيُّ، اَلْهَادِي الْمَهْدِيُّ. وَأَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِكَ ‏كَلِمَةُ التَّقْوى، وَأَعْلاَمُ الْهُدى، وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى، وَالْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ ‏الدُّنْيَا مِنْ أَوْلِيَائِكَ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند امیرالمؤمنین سرور اوصیاء، سلام بر تو ای فرزند فاطمه زهرا، سرور زنان عالمیان. سلام بر تو ای ظرف نور و رحمت خدا و برکات او، سلام بر تو ای خزانه دار کتاب مستور، سلام بر تو ای اساس اسلام، یاور دین خدا، سلام بر تو ای باعث انتظام امور مسلمانان.
ای مولای من، شهادت می‌دهم که تو نوری بودی در صلب‌های عالی مرتبه و رفیع و ارحام پاک، گرد جاهلیت بر دامن عظمت شما ننشسته و شما را آلوده نساخته است، شهادت می‌دهم ای مولای من که تو از اسطوانه‌های دین و ارکان مسلمین و پناهگاه مؤمنین هستی.
و شهادت می‌دهم که تو پیشوای نیکوکار، پرهیزکار، پاک، پاکیزه، هدایتگر، و هدایت شده‌ای، و شهادت می‌دهم که امامان از فرزندان تو نشانه‌های تقوا و هدایت هستند، و دست آویز مورد اطمینان و حجت بر اهل دنیا از اولیائت می‌باشند.

سپس خود را بر قبر بیفکن و بگو:

«إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»(4)، يَا مَوْلاَيَ أَنَا مُوَالٍ لِوَلِيِّكُمْ، مُعَادٍ لِعَدُوِّكُمْ، وَأَنَا بِكُمْ مُؤْمِنٌ، وَبِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ، بِشَرَائِعِ دِينِي، وَخَوَاتِيمِ‏ عَمَلي، وَقَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ، وَأَمْري لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ.

يَا مَوْلاَيَ، آمَنْتُ بِسِرِّكُمْ وَعَلاَنِيَتِكُمْ، وَظَاهِرِكُمْ وَبَاطِنِكُمْ، وَأَوَّلِكُمْ‏ وَآخِرِكُمْ، يَا مَوْلاَيَ، أَتَيْتُكَ خَائِفاً فَآمِنِّي، وَأَتَيْتُكَ مُسْتَجِيراً فَأَجِرْنِي.

يَا سَيِّدِي، أَنْتَ وَلِيِّي وَمَوْلاَيَ، وَحُجَّةُ اللهِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ، آمَنْتُ بِسِرِّكُمْ وَعَلاَنِيَتِكُمْ، وَبِظَاهِرِكُمْ وَبَاطِنِكُمْ، يَا مَوْلاَيَ أَنْتَ السَّفِيرُ بَيْنَنَا وَبَيْنَ اللهِ، وَالدَّاعِي إِلَىَ اللهِ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، لَعَنَ اللهُ ‏أُمَّةً ظَلَمَتْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ.

«ما از آنِ خداوندیم و ما به سوی او بازگشت کننده‌ایم» ای مولای من، من با دوست شما دوست و با دشمن شما دشمنم و من به شما ایمان دارم و به بازگشت شما یقین دارم و به احکام دینم و سرانجام کارم،و قلب من در برابر قلب شما تسلیم و امر من نسبت به امر شما تابع و پیرو است. ای مولای من، به سرّ شما و آشکار شما و ظاهر شما و باطن شما و اول شما و آخر شما ایمان دارم، مولای من نزد شما در حال خوف آمده‌ام مرا ایمنی ببخشید و پناه آورنده آمده‌ام، پناهم دهید.
ای سرور من، تو ولی و سرپرست من، و مولای من و حجّت خدا بر همه خلق هستید، به سرّ شما و آشکار شما و به ظاهر شما و باطن شما ایمان دارم، ای مولای من، تو بین ما و خداوند سفیری و با حکمت و موعظه نیکو به سوی خدا دعوت کننده‌ای، خدا گروهی را که به شما ظلم کردند لعنت کند و گروهی را که آن را شنیدند و به آن رضایت دادند لعنت کند.

آن گاه دو رکعت نماز زیارت در بالای سر مستحبی بخوان، و چون سلام نماز را گفتی، بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي صَلَّيْتُ وَرَكَعْتُ وَسَجَدْتُ لَكَ، وَحْدَكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ. أَللَّهُمّ‏ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَبَلِّغْهُمْ عَنِّي السَّلاَمَ كَثِيراً، وَأَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلاَمِ، وَارْدُدْ عَلَيَّ مِنْهُمُ السَّلاَمَ كَثِيراً.

سپس بگو: أَللَّهُمَّ هَاتَانِ الرَّكْعَتَانِ هَدِيَّةٌ مِنّي وَكَرَامَةٌ إِلَى سَيِّدي وَمَوْلاَيَ ‏أَبي عَبْدِاللهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِمَا. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَتَقَبَّلْ مِنّي، وَبَلِّغْني أَفْضَلَ أَمَلِي‏ وَرَجَائِي فِيكَ، وَفي وَلِيِّكَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ.

خداوندا همانا من نماز خواندم و رکوع و سجده نمودم برای تو که یکتایی و شریک برایت نیست، خداوندا بر محمّد و خاندان او درود فرست، و از طرف من سلام فراوان و بهترین تحیّت‌ها را به آنان برسان، و از آنان سلام فراوان به من برگردان.
 خداوندا این دو رکعت هدیه‌ای از من و کرامتی به سرور و مولایم حضرت ابا عبد الله امام حسین فرزند علی بن ابی طالب امیرمؤمنان علیهما السلام باشد، خداوندا بر حضرت محمّد و خاندان او درود فرست و از من بپذیر و مرا به بهترین امید و آرزویم در مورد خودت و ولیّت امیرالمؤمنین علیه السلام برسان.

سپس خود را دوباره بر قبر بیفکن و بگو:

يَا مَوْلاَيَ، أَشْهَدُ أَنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ مُنْجِزٌ لَكَ مَا وَعَدَكَ، وَمُعَذِّبٌ مَنْ‏ قَتَلَكَ، عَلَيْهِ اللَّعْنَةُ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ.

ای مولای من، گواهی می‌دهم که خداوند وعده‌ای را که به شما داده بدان وفا خواهد نمود و قاتلت را که لعنت بر او باد تا قیامت عذاب خواهد کرد.

سپس برو کنار قبر حضرت علی بن الحسین علیهما السلام ، آن را ببوس و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللهِ وَابْنَ‏ حَبِيبِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللهِ وَابْنَ خَلِيلِهِ، عِشْتَ سَعِيداً، وَمِتّ ‏فَقِيداً، وَقُتِلْتَ مَظْلُوماً، يَا شَهِيدُ ابْنُ الشَّهِيدِ، عَلَيْكَ مِنَ اللهِ السَّلاَمُ.

سلام بر تو ای ولی خدا و پسر ولی او، سلام بر تو ای حبیب خدا و پسر حبیب او، سلام بر تو ای خلیل خدا و پسر خلیل او، سعادتمندانه زندگی نمودی و مظلومانه کشته شدی، ای شهید و پسر شهید، بر تو از طرف خداوند سلام.

سپس دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن زیاد صلوات بر پیامبر و خاندان او بفرست و حاجت خود را درخواست نما.(5)

 


(1) در مصادر: روز سوّم است.

(2) سورۀ رعد، آیۀ 4.

(3) سورۀ اعراف، آیۀ 43.

(4) سورۀ بقره، آیۀ 156.

(5) مزار کبیر: 427، بحارالانوار: 101 / 257 ح 41.

 

    بازدید : 15261
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 21488
    بازديد کل : 127591719
    بازديد کل : 88867878