امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
توسعه كشاورزى

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

توسعه كشاورزى

بديهى است با بارش باران‏ هاى فراوان و سرسبز شدن تمامى بيابان ‏هاى ‏جهان مى‏ شود و همچنين كشاورزى توسعه فراوان پيدا مى‏ كند.
براى روشن شدن اين نكته، كه چگونه كشاورزى در عصر پرشكوه‏ حضرت بقيّة الله الأعظم ارواحنا فداه توسعه پيدا مى‏ كند، توضيح مى‏ دهيم:
با دقت در گفتار اهل بيت علیهم السلام متوجّه مى‏ شويم همانگونه كه زمين ‏ها از نظر پرورش گل و گياهان، متفاوت هستند، و از نظر داشتن توان و انرژى براى‏ روييدن روئيدنى ها فرق دارند، بارانهايى كه بر زمين مى‏ بارند نيز با يكديگر متفاوت هستند. نه تنها بارش باران در زمان‏ هاى مختلف سال از نظر سود وزيان فرق دارند، بلكه جنس باران‏ ها - گذشته از زمان بارش آنها - با يك ديگر تفاوت دارند.
در فرموده‏ هاى خاندان وحى علیهم السلام از اين حقيقت آگاه مى ‏شويم كه نوعى از باران ‏ها، بسيار بركت آفرين بوده و در پرورش گياهان و درختان تأثير شگفت‏ انگيزى دارد كه متأسّفانه خداوند بر اثر گناهان مردم قرن‏ ها است كه انسان‏ ها وساير موجودات را از اينگونه باران محروم ساخته است تا روزگارى كه نور پر فروغ حضرت مهدى عجّل الله تعالى فرجه بر سراسر جهان بتابد و مردم جهان ‏مورد رحمت الهى قرار گيرند، بر اثر بارش اين باران ‏هاى بركت آفرين تمام‏ گيتى سرسبز و خرّم مى‏ شود و آنچنان درختان پربار مى ‏شوند كه نظير آن را نديده ‏ايم و گل و گياه فراوان مى‏ شود كه در جميع اعصار بى ‏نظير است. دربرخى از روايات تصريح شده است كه از يك دانه بذر هفتصد دانه توليد مى‏ شود بنابراين از كاشتن يك كيسه گندم هفتصد كيسه گندم به دست مى ‏آيد.
علاوه بر اين، خداوند مهربان در اين آيه شريفه كه معناى آن در عصر شكوهمند ظهور جلوه ‏گر مى‏ شود مى ‏فرمايد: (والله يضاعف لمن يشاء) خداوند براى هر كس بخواهد چند برابر مى ‏كند.
بنابراين هفتصد برابر شدن توليد در كشاورزى حدّ نهايى برداشتِ حاصل ‏از زمين نيست، بلكه حدّ معمولى آنست.
با دقّت در اين مطالب، متوجّه مى ‏شويم كه حاصلخيز شدن زمين در زمان ‏ظهور، آنچنان است كه بدون شك فراوانى محصولات كشاورزى و در نتيجه ‏ارزانى آن ها، شگفت ‏انگيز است و اين خود يكى از ارمغان ‏هايى است كه ويژه‏ عصر درخشان ظهور مى ‏باشد.
بديهى است يكى از پشتوانه‏ هاى مهمّ بازار اقتصاد جهان، توسعه‏ كشاورزى و حاصلخيزى آن است.
در عصر فرخنده ظهور، وضع اقتصاد جهانى آنچنان است كه فقيرى درسراسر گيتى يافت نخواهد شد. پيشرفت اقتصادى تا اين حدّ فقط به خاطر توسعه كشاورزى نيست، ولى مى‏ توان آن را يكى از عوامل پيشرفت اقتصادى ‏دانست.




 

    بازدید : 13867
    بازديد امروز : 6549
    بازديد ديروز : 19024
    بازديد کل : 127561842
    بازديد کل : 88852939