امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
رابطه تمدّن با خشونت

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

رابطه تمدّن با خشونت

رابطه تمدّن با خشونت، در سطحى بسيار آشكارتر نسبت به رابطه علم با فجايع صنعتى قرار دارد. به عنوان مثال: در جنگ ويتنام، علم رابطه‏ اى كاملاً نزديك با برنامه ‏هاى نظامى نفرت‏ انگيز مبتنى بر استفاده از سلاح‏ هاى شيميايى‏ و بيولوژيك داشت كه در نهايت به تخريب كامل محيط زيست زنده و مردم ‏ويتنام منجر شد.
با اين همه، هيچ يك از اين «توسعه»ها، هرچه قدر هم كه نتايج آن فجيع ووحشتناك باشد، قابل مقايسه با آنچه از اتّحاد علوم مدرن و صنايع تسليحات هسته ‏اى و رقابت تسليحاتى هسته ‏اى حاصل مى‏ شود، نيست. بايد در نظرداشت كه اين استدلال كه سلاح‏ هاى هسته ‏اى تاكنون مورد استفاده وسيع قرار نگرفته ‏اند، چيزى از خشونت برنامه ‏ريزى شده موجود در اين عرصه ‏نمى ‏كاهد بلكه بالعكس، همكارى روزانه علم مدرن براى تقويت مداوم اين‏ سلاح‏ هاى كشتار
جمعى مزخرف، شاهدى ديگر بر مشكلات علم مدرن ‏است.

با گسترش علم و تكنولوژى مدرن در جهان سوّم، جنون دسترسى به ‏سلاح‏ هاى هسته ‏اى نيز به دولت‏ هاى جهان سوّم، و علوم مورد حمايت آن‏ها سرايت كرده است. بنابراين شاهد آن هستيم كه علم مدرن، منبع اصلى ‏خشونت فعّال عليه بشريّت و همه موجودات زنده عصر ما شده است.(1)
تمام نيروهاى علمى و ذخاير طبيعى را كه در اختيار دارند به كار مى‏ اندازند تا با ساخت سلاح ‏هاى هر چه مدرن ‏تر و ويران كننده ‏تر، بر قدرت آدم ‏كشى وتخريب خود بيفزايند و در صحنه مسابقات تسليحاتى از رقباى خويش پيشى‏ گيرند.
امنيّتى كه از اين راه به دست مى ‏آيد، امنيّتى است نامقدّس و خون ‏آلود، امنيّتى است ناشى از وحشت و ترس، امنيّتى است كه لايق جهان درندگان ‏است نه شايسته انسان عاقل و وظيفه ‏شناس.
بدبختانه دنياى امروز، به اين انحطاط و پستى اخلاقى گراييده و پيوسته ازعوارض ناراحت ‏كننده آن در رنج و عذاب است.
«سازمان ملل متّحد: كميسيون ويژه سازمان ملل متّحد اعلام داشت كه‏ هزينه ‏هاى نظامى در جهان، اكنون سالانه به دويست ميليارد دلار، كه شش ونيم درصد توليد موادّ خام را در دنيا تشكيل مى‏ دهد، مى ‏رسد.
اين آمار، در گزارشى كه از طرف سازمان ملل متّحد درباره نتايج اقتصادى ‏و اجتماعى مسابقه تسليحاتى و هزينه‏ هاى نظامى انتشار يافته، عنوان گرديده ‏است. اين مبلغ، دو برابر و نيم پول‏ هايى است كه دولت‏هاى جهان براى ‏مصارف بهداشتى خرج مى‏ كنند.
در اين گزارش خاطرنشان شده است كه از سال 1960 تا 1970، دولت‏ هاى‏ جهان، 1900 ميليارد دلار در راه مسابقه تسليحاتى خرج كرده‏ اند. در گزارش‏ گفته شده است كه در هيچ دوره ‏اى سابقه نداشته است كه در زمان صلح، دولت‏ ها چنين مبالغ هنگفتى در راه هزينه‏ هاى تسليحاتى خرج كرده باشند.»
دنياى امروز با سرعت سرسام ‏آورى به سوى فساد و تباهى و اعمال ضدّ انسانى روان است. كشورهاى توسعه ‏يافته، هر روز قدم تازه ‏اى در اين راه ‏برمى ‏دارند. نتايجى كه از تكامل علمى و ترقيات صنعتى نصيب بشر شده، قسمت اعظمش، در تهيّه وسايل كشتارهاى دسته‏ جمعى و نابود كردن ‏انسان‏ ها به كار افتاده است.(2)
بمب‏ هاى نوترونى يكى از خطرناك ‏ترين بمب ‏هايى است كه تاكنون‏ ساخته شده است.

 


(1) بحران علم مدرن: 49.

(2) آية الكرسى: 210.


 

    بازدید : 13636
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 31211
    بازديد کل : 128531401
    بازديد کل : 89355651