امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۳) دعا در وقت گرفتن تربت

(۳)

دعا در وقت گرفتن تربت


ابن قولویه قدّس سرّه در کامل الزیارات به سند خود از بعضی از اصحاب روایت کرده است که گفت: به امام صادق علیه السلام عرض کردم:

من بیماری ها و امراض فراوانی دارم و دوایی نیست مگر آنکه آن را برای مداوا به کار برده ام. امام علیه السلام فرمود :
چرا از تربت قبر امام حسین علیه السلام غافلی؟ در آن شفای هر درد و مایه امان از هر ترس و بیم است. و وقتی آن را گرفتی بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْئَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ الطِّينَةِ، وَبِحَقِّ الْمَلَكِ الَّذِي أَخَذَهَا، وَبِحَقّ‏ النَّبِيِّ الَّذِي قَبَضَهَا، وَبِحَقِّ الْوَصِيِّ الَّذِي حَلَّ فِيهَا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، وَافْعَلْ لِي(1)  كَذَا وَكَذَا.

خداوندا از تو می خواهم به حق این خاک پاک و به حق فرشته ای که آن را گرفت و به حق پیامبری که آن را قبض نمود، و به حق وصیی که در آن جای گرفت، بر حضرت محمّد و اهل بیت اطهارش درود فرست و نسبت به من چنین و چنان کن.

سپس امام صادق علیه السلام فرمود:

فرشته ای که آن را اخذ کرد جبرئیل علیه السلام بوده است که آن را به پیامبر صلّی الله علیه وآله نشان داد و عرض کرد: این تربت این فرزند تو است بعد از تو امتت او را به شهادت می رسانند، پیامبری که آن را قبض کرد حضرت محمّد صلّی الله علیه وآله رسول خدا است، و امّا آن وصیّی که در آن جای دارد حسین بن علی سید الشهداء است.

عرض کردم: اینکه فرمودید شفای هر درد است فهمیدم، و اما اینکه مایه امان از هر ترس است چگونه است؟ امام علیه السلام فرمود:

 هنگامی که از سلطان یا غیر او ترسیدی از منزلت بیرون نیا مگر اینکه به همراهت مقداری از تربت امام حسین علیه السلام باشد و هنگام اخذ آن بگو:

أَللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا طِينَةُ قَبْرِ الْحُسَيْنِ وَلِيِّكِ وَابْنِ وَلِيِّكَ، اِتَّخَذْتُهَا حِرْزاً لِمَا أَخَافُ، وَلِمَا لاَ أَخَافُ.

خداوندا این تربت قبر مبارک امام حسین علیه السلام ولیّ تو و فرزند ولیّ تو است. آنرا اخذ کردم تا حرز من باشد برای آنچه می ترسم و نمی ترسم و مرا حراست نماید.

اگر چنین گفتی بر تو وارد می شود آنچه باعث ترس تو نباشد.

راوی می گوید: تربت را همان گونه که امام علیه السلام فرمودند گرفتم، به خدا قسم صحت و سلامتی خود را یافتم و برای من مایه امن و امان گردید نسبت به آنچه می ترسم و نمی ترسم همان طور که امام علیه السلام فرمود، و بعد از آن به حمد خدا هیچ مکروه و ناپسندی را ندیدم.(2)


(1) «بی» . خ.

(2) كامل الزيارات: 473 ح10، بحار الأنوار: 118/101 ح2، مفاتيح النجاة (مخطوط): 219.   

 

 

 

 


 

 

 

 


 

    بازدید : 14435
    بازديد امروز : 1730
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127598594
    بازديد کل : 88871316