امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
۱- مقام واقعى حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام و ناشناخته بودن آن براى همه

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»


۱- مقام واقعى حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام

و ناشناخته بودن آن براى همه

شخصيّت حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام هميشه و هميشه و براى همگان مخفى‏ بوده و همچنان پنهان خواهد ماند؛ زيرا هيچكس ظرفيت درك و شناخت‏ كامل آن حضرت را نداشته و ندارد و فقط خداوند و پيغمبر اكرم صلّی الله علیه وآله و ساير معصومين علیهم السلام ، حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام را مى‏ شناسند.
«يك روز ابوذر از خدمت حضرت رسول صلّی الله علیه وآله بيرون آمد، عمر به جناب ابوذر رسيد و از او سؤال كرد چه كسى در خدمت پيغمبر صلّی الله علیه وآله بود؟ ابوذر گفت: مردى بود كه او را نمى ‏شناسم. چون عمر به خدمت آن حضرت رسيد؛ ديد حضرت ‏اميرالمؤمنين علی علیه السلام آن جا حضور دارند. عرض كرد: يا رسول الله! آيا شما نفرموديد كه آسمان سبز سايه نينداخته و زمين نیلگون برنداشته راستگوتر از ابوذر؟ آن حضرت فرمود: چنين است، من گفته ‏ام. عمر عرض كرد كه: من امروز از ابوذر دروغ شنيدم، سؤال كردم از او: چه كسى در خدمت حضرت ‏رسول صلّی الله علیه وآله  است؟ گفت: مردى كه او را نمى‏ شناسم! و حال آن كه على را خوب مى‏ شناسد. حضرت رسول صلّی الله علیه وآله فرمود: ابوذر راست گفته. نمى‏ شناسد على علیه السلام را، مگر من و خداوند عزّوجلّ».
(1)

به اين جهت هيچ‏ گاه نه انسان ‏ها و نه غير آنها، توان درك ومعرفت شخصيّت ‏باطنى حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام را نداشته و ندارند.
با اين همه، خداوند به اندازه طاقت و ظرفيّت بشرى انسانها، معرفت و شناخت آن حضرت و ساير معصومين علیهم السلام را به مردم عنايت مى ‏كند.
مرحوم آية الله نمازى مى ‏نويسد: شيخ مفيد رحمه الله به اسناد خود از سلمان فارسى، از مولاى متّقيان حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام نقل کرده است که فرمود:

اى سلمان؛ محمّد صلّی الله علیه وآله افضل است يا سليمان؟

عرض كرد: محمّد صلّی الله علیه وآله افضل است. فرمود:

اى سلمان؛ چگونه مى‏ شود آصف - وصىّ حضرت سليمان – تخت ‏بلقيس را از فارس به يك چشم برهم زدن نزد سليمان حاضر كند، با آن‏ كه فقط بخشى از علم كتاب را داشت، و من كه (وصىّ محمّدم و) علم‏ هزار كتاب را مى ‏دانم نتوانم چندين مقابل كار او انجام دهم؟! بلى، مى ‏توانم.(2)

پس قدرت و سلطنت حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام و يازده فرزند پاك او علیهم السلام به ‏درجات بسيار، بلكه بى ‏شمار، بيشتر است؛ چون از ناحيه پدر بزرگوارشان ‏داراى علم هزار كتاب شدند، و هفتاد و دو حرفِ اسم اعظم را دانا گشتند. پس ‏توانايى و اقتدار آنان بيشتر از توانايى و اقتدار تمام انبياء و مرسلين مى ‏باشد. پس مى ‏توانند به اذن پروردگار، مرده‏ ها را زنده كنند، و كور مادر زاد و پيسی را شفا دهند، و هر چه از هر جاى دنيا بخواهند، بردارند.
مثلاً حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام در كوفه دست دراز كند و از كوه شام برف‏ حاضر نمايد؛ چنان كه در قضاوت ‏هاى آن حضرت ذكر شده است. و نيز به هر جا بخواهند، مى ‏توانند به يك چشم بر هم زدن بروند، و افرادى را همراه خود ببرند.(3)



(1) كبريت احمر في شرايط المنبر: 477.
(2) بحار الأنوار: 27 / 28.

(3) اثبات ولایت : 72.


 

    بازدید : 13963
    بازديد امروز : 14573
    بازديد ديروز : 45443
    بازديد کل : 128498126
    بازديد کل : 89339013