امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
آماده بودن براى عصر ظهور

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور» 


آماده بودن براى عصر ظهور

حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام در گفتارهاى خود نكته ‏هاى بسيار مهمّى را بيان‏ فرموده ‏اند كه قسمتى از آن‏ها مربوط به دوران پايانى عصر غيبت و همچنين ‏درباره عصر با عظمت ظهور حضرت بقية الله الاعظم ارواحنا فداه مى ‏باشد.
يكى از خطبه هايى كه حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام در اين باره مطالب ‏فراوانى بيان فرموده ‏اند خطبه «مخزون» است كه مرحوم علامه مجلسى آن را در كتاب «بحارالانوار» روايت كرده و در چند مورد به توضيح آن پرداخته‏ است.
حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام در اين خطبه پس از حمد الهى، بعثت پيامبر اكرم صلّی الله علیه وآله را بيان نموده و گفتار خود را ادامه داده تا عصر ظهور امام عصر علیه السلام ونكته‏ هاى مهمّى را در اين باره بيان نموده ‏اند. ما به خاطر طولانى بودن اين‏ خطبه، قسمتى از آن را در اين كتاب مى ‏آوريم، تا خوانندگان محترم با خواندن ‏آن و دقّت در گفتارهاى اوّل مظلوم عالم هستى، قلب خود را روشن ساخته و راه آماده سازىِ خود را براى زندگى در عصر ظهور - كه هدف خداوند از آفرينش انسان ‏ها آن زمانِ درخشان است - آماده سازند.
حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام پس از بشارت دادن به فرا رسيدن نصرت الهى - كه سبب چشم روشنى مؤمنين و برطرف شدن همه حزن ‏ها و اندوه‏ هاى آنان ‏است؛ - همگان را دستور به آماده سازى خود براى فرا رسيدن آن امر الهى ‏مى ‏دهند.
حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام در اين باره مى ‏فرمايند:

فليعدّ امرئ لذلك عدّته، ولاعدّة له إلاّ بسبب بصيرة، وصدق نيّة، وتسليم ‏سلامة أهل الخفّة في الطاعة، ثقّل الميزان، والميزان بالحكمة، والحكمة فضاء للبصر، والشكّ والمعصية في النّار، وليسا منّا، ولا لنا، ولا إلينا، قلوب المؤمنين‏ مطويّة على الإيمان، إذا أراد الله إظهار ما فيها فتحها بالوحي، وزرع فيها الحكمة، وإنّ لكلّ شي‏ء إنّي يبلغه، لا يعجّل الله بشي‏ء حتّى يبلغ إناه ومنتهاه.
فاستبشروا ببشرى ما بشّرتم به واعترفوا بقربان ما قرّب لكم، وتنجّزوا ما وعدكم، إنَّ منّا دعوة خالصة يظهر الله بها حجّته البالغة، ويتمَّ بها نعمه السابغة ويعطي بها الكرامة الفاضلة، من استمسك بها أخذ بحكمة، منها آتاكم الله‏ رحمته ومن رحمته نوّر القلوب، ووضع عنكم أوزار الذّنوب، وعجّل شفاء صدوركم وصلاح أُموركم، وسلام منّا دائماً عليكم، تعلمون به في دول الأيّام، وقرار الأرحام، فإنّ الله اختار لدينه أقواماً انتخبهم للقيام عليه، والنصرة له، بهم‏ ظهرت كلمة الإسلام، وأرجاء مفترض القرآن، والعمل بالطاعة في مشارق ‏الأرض ومغاربها.
(1)

پس هر كس بايد توشه خود را براى آن امر الهى مهيّا كند، و هيچ كس را توشه‏ اى نيست‏ مگر به سبب بصيرت داشتن و صدق نيّت و تسليم سلامت بودن. كسانى كه در طاعت ‏خدا خسته نمى ‏شوند، ترازوى اعمالشان سنگين است و ترازو بر معيار حكمت است وحكمت فضاى بصيرت است و شك و معصيت در آتش است و اهل شك و معصيت از ما نيستند و براى ما و به سوى ما حركت نمى‏ كنند. دل‏ هاى مؤمنان پيچيده بر ايمان ‏است. وقتى خدا مى ‏خواهد كه باطن دل‏ ها را آشكار سازد، آن را با وحى مى‏ گشايد وحكمت را در آن مى‏ كارد و هر چيزى اجلى دارد كه به آن مى ‏رسد و خدا در هيچ امرى‏ شتاب نمى كند تا به مدّت معيّن و منتهاى خود برسد.
پس به بشارتى كه داده شديد شادمان باشيد و به تقربى كه به شما نزديك شده اعتراف ‏كنيد و به آنچه خدا به شما وعده كرده، جامه عمل بپوشانيد. ما اهل بيت دعوت خالصى داريم كه خدا با آن حجّت بالغه خود را آشكار مى ‏كند و نعمت‏ هاى سرشار خود را با آن ‏تمام مى‏ كند و با آن كرامت فراوان عطا مى ‏كند. كسى كه به آن چنگ زند، به حكمت‏ چنگ زده است. خدا رحمتش را از خلال آن دعوت خالص مى ‏بخشد و از رحمتش ‏دل‏ ها را نورانى مى ‏كند و گزند گناهان را از شما برمى‏ دارد، شفاى سينه‏ ها و صلاح‏ امورتان را تسريع مى‏ كند و سلامى دائمى از ما به شما مى ‏رسد كه به مدد آن، در دولت ‏هاى روزگاران و محل استقرار نطفه اطفالتان علم به سلامت خويش داريد، زيرا خداوند براى دين خود اقوامى را انتخاب كرده تا دينش را بر پا دارند و او را يارى كنند. كلمه اسلام و نواحى واجبات قرآن، به سبب آنان آشكار مى‏ شود و عمل به طاعت خدا در شرق و غرب عالم، به سبب آنها صورت مى ‏گيرد.

توجّه به نكته ‏هاى بسيار مهمّى كه در اين خطبه وجود دارد و همچنين دقّت در روايات ديگرى كه در اين كتاب از سرور عالم هستى حضرت اميرالمؤمنين‏ على  علیه السلام نقل كرده‏ ايم، راه‏ گشا براى همه جويندگان راه است.


(1) موسوعة أحاديث أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب علیه السلام: 1 / 308.



 

    بازدید : 12928
    بازديد امروز : 22848
    بازديد ديروز : 45443
    بازديد کل : 128514676
    بازديد کل : 89347288