امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
کور شدن چشم حضرت امّ البنین علیها السلام بر اثر زیادی گریه او بر سید الشهدا علیه السلام

کور شدن چشم حضرت امّ البنین علیها السلام

بر اثر زیادی گریه او بر سید الشهدا علیه السلام

انبیاء و اولیاء از حضرت آدم تا امروز بر مولای ما حضرت ابا عبد الله علیه السلام گریسته‌اند و از امروز تا صبح قیامت همه مردان و زنان با ایمان خواهند گریست و در اینجا دو مورد را تذکر می‌دهیم.
1 ـ مولای غریب ما صاحب عصر و زمان، صبح و شام بر جدّ بزرگوارش امام حسین علیه السلام می‌گرید و می‌فرماید:

فلأندبنّك صباحاً و مساءً، ولابکینّ لك بدل الدموع دماً.(1)
هر صبح و شام بر تو ناله و زاری می‌نمایم و به جای اشک، خون گریه‌ می‌کنم.

2 ـ از بانوان مؤمنه‌ای که بر سید الشهداء حضرت اباعبد الله علیه السلام زیاد گریست، حضرت امّ البنین علیها السلام است با آنکه فرزندان رشید او هم از شهدای کربلا هستند که یکی از آن‌ها قمر بنی هاشم مولا حضرت ابا الفضل علیه السلام است، ولی به خاطر شدّت معرفت و محبت او به امام زمانش به قدری بر آن حضرت گریست که دیدگانش نابینا گردید.
در امالی خمیسیّه از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

... مادر جناب جعفر که از قبیله کلابیّه است بر امام حسین علیه السلام ناله و زاری و گریه کرد تا چشمانش نابینا گردید. مروان والی مدینه به صورت ناشناس می‌آمد و در آنجا توقف می‌کرد و به گریه و ناله او گوش فرا می‌داد.(2)

و این بر شدّت معرفت آن حضرت به مقام سید الشهداء دلالت می‌کند، زیرا می‌دانست که عظمت شهادت امام حسین علیه السلام به خاطر دو امر است، اوّل از جهت شدّت مصیبت آن حضرت، دوم از جهت آثار شهادت آن حضرت در آینده عالم بلکه همه عوالم وجود، و بر این اساس آن‌قدر بر آن حضرت گریست تا دیدگانش نابینا گردید.
و بر هر زن و مرد زائر و بر هر گریه کننده‌ای لازم است بداند که گریه بر مصائب سید الشهداء علیه السلام نه فقط به خاطر شدت مصیبت آن حضرت است، بلکه مضافاً بر آن به خاطر آثار فراوانی است که در آینده عالم بلکه عوالم داشته است، موجب ادامه ظلم و جنایت و ظلم و خیانت در عالم گشته است،
و کسی که بر مصائب سید الشهداء علیه السلام گریه می‌کند زمانی که به این جهت توجه کند این مطلب را درک می‌کند که این ظلم و ظلمت جز با ظهور حضرت بقیّة الله عجّل الله تعالی فرجه الشریف برطرف نخواهد شد و لذا برای تعجیل فرج و ظهور آن حضرت دعا می‌کند، و این نکته بسیار مهمّی است، و لذا در صدها دعا و زیارت دعا برای فرج و ظهور آن حضرت آمده است و هر کس می‌خواهد آن دعاهای فراوان را ببیند به کتاب «الصحیفة المبارکة المهدیه» مراجعه کند و آن کتابی است که تمام دعاهای تعجیل ظهور مولایمان حضرت مهدی علیه السلام را در بردارد.


(1) بحارالانوار: 238/101 و 320.

(2) الأمالي الخمیسة، شجری جرجاني: 230/1 .





 

    بازدید : 12980
    بازديد امروز : 4567
    بازديد ديروز : 45443
    بازديد کل : 128478115
    بازديد کل : 89329007