امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
جزع و بی تابی و ناله و فریاد در دعای امام صادق علیه السلام برای زائرین حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام

جزع و بی تابی و ناله و فریاد

در دعای امام صادق علیه السلام

برای زائرین حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام

امام صادق علیه السلام در مصلای خود نماز خواندند و چون از نماز فارغ شدند این گونه دعا کردند:

... أَللَّهُمَّ إِنَّ أَعْدَاءَنَا عَابُوا عَلَيْهِمْ خُرُوجَهُمْ فَلَمْ يَنْهَهُمْ ذَلِكَ عَنِ النُّهُوضِ‏ وَالشُّخُوصِ  إِلَيْنَا خِلاَفاً عَلَيْهِمْ، فَارْحَمْ تِلْكَ الْوُجُوهَ الَّتِي غَيَّرَتْهَا الشَّمْسُ‏ وَارْحَمْ تِلْكَ الْخُدُودَ الَّتِي تَقَلَّبَ عَلَى قَبْرِ أَبِي عَبْدِالله عليه السلام، وَارْحَمْ تِلْكَ ‏الْأَعْيُنَ الَّتِي جَرَتْ دُمُوعُهَا رَحْمَةً لَنَا، وَارْحَمْ تِلْكَ الْقُلُوبَ الَّتِي جَزِعَتْ‏ وَاحْتَرَقَتْ لَنَا، وَارْحَمْ تِلْكَ الصَّرْخَةَ الَّتِي كَانَتْ لَنَا. أَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ ‏تِلْكَ الْأَنْفُسَ وَتِلْكَ الْأَبْدَانَ حَتَّى تُرَوِّيَهُمْ مِنَ الْحَوْضِ يَوْمَ الْعَطَش.

... خدایا دشمنان ما خروج ایشان را مورد ملامت و سرزنش خویش قرار دادند ولی مانع آن‌ها از این حرکت نشد و با آن‌ها مخالفت کرده و به سوی ما سفر نمودند، پس تو این چهره‌ها را که تابش آفتاب آن‌ها را تغییر داده مورد ترحم قرار بده، این گونه‌ها را که بر روی قبر ابی عبد الله علیه السلام گذاشته می‌شود و برداشته می‌شود مورد ترحم قرار بده، این دیدگانی را که از روی محبت بر ما اشک آن‌ها جاری گشته مورد ترحم خویش قرار بده، این دل‌هایی را که به جزع افتاده و به خاطر ما سوخته اند مورد ترحم خویش قرار بده، این ناله‌ها و فریاد‌ها را که به خاطر ما بلند شده مورد ترحم خویش قرار بده، خدایا من این بدن‌ها و این ارواح را نزد تو به ودیعه قرار می‌دهم تا در روز عطش از حوض کوثر سیراب فرمایی.

پیوسته امام علیه السلام این گونه دعا می‌کرد در حالی که در سجده بود.(1)
از زائرین کسی که دارای این اوصاف باشد که در دعا ذکر شده ودیعه امام صادق علیه السلام نزد خداوند خواهد بود تا خداوند او را از حوض کوثر سیراب گرداند. و از دعا استفاده می کنیم که اشک ریختن و بی تابی کردن و سوزش دل و ناله و فریاد از اسباب نزول رحمت الهی به سوی زائران است.

 


(1) کافی: 582/4 ح11، کامل الزیارات: ص228 ح2، المزار الکبیر: ص334 ح14، الوافی: 1464/14 ح12، بحار الانوار: 101/8 ح30، وسائل الشیعه: 412/14 ح6، المستدرك: 231/10 ح4.


 

    بازدید : 12813
    بازديد امروز : 7862
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127610857
    بازديد کل : 88877447