امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
حرم و چه می‌دانی حرم چیست؟
حرم و چه می‌دانی حرم چیست؟
آنچه گفته شد نسبت به سرزمین کربلا بود، و امّا حرم و چه می‌دانی حرم چیست؟ در آن اسرار پوشیده‌ای از لوح و قلم است و در بسیاری از مواضع آن مقام صاحب عَلَم یعنی مولای ما و پیشوای ما حضرت بقیّة الله، مهدی منتظر ارواحنا فداه می‌باشد، زیرا آن حضرت نزدیک هزار و دویست سال است که برای زیارت جدّ بزرگوار خود به آن مکان مقدس مشرف می‌شود و در زیارتش با تمام وجود متوجّه آن سرور می‌باشد.

و بر ما است که امام زمان خود را اسوه برای خویش قرار دهیم و در زیارت‌ها به آن حضرت اقتدا کنیم با خالی بودن ذهن از غیر، و توجه کامل به امام حسین علیه السلام با رعایت حال حضور.
علامه امینی رحمه الله فرموده است: عقل خود را برای زیارت فارغ بدار و با تمام وجودت به آن حضرت توجه کن، از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرموده‌اند:

در زیارت از راه دور، مقتل آن حضرت را در پیش روی خود متمثّل کن ـ در قلبت به صورت تصویر و یا اینکه در پیش روی خود آن را ترسیم کن ـ و ذهن خود را و تمام حواس خود را فارغ بدار ـ یعنی از هر چه غیر او است خالی کن ـ و عقل خود را تنها به آن متمرکز نما.(1) 

تمثّل در پیش رو اولی است و وقتی امام را دیدی و در پیشگاه او توقف نمودی تکبیر بگو، امام صادق علیه السلام فرموده‌اند:

کسی که تکبیر بگوید هنگام رؤیت او، فردای قیامت برای او صخره می‌باشد که در میزان عمل او سنگین تر است از آسمان‌ها و زمین و آنچه در آن‌ها و بین آن‌ها و پایین آن‌ها است، و کسی که در پیش روی امام علیه السلام تکبیر گوید و بگوید: «لا اله الّا الله وحده لا شریك له» خداوند برای او رضا و خشنودی خود را که بزرگ‌تر از هر چیز است نویسد، و کسی که برای او رضا و خشنودی خود را که بزرگ تر از هر چیز است بنویسد واجب می‌شود که بین او و حضرت ابراهیم و حضرت محمّد صلی الله علیه وآله و تمام پیامبران مرسل صلوات الله علیهم اجمعین در دار الجلال جمع کند. (2)


(1) سید بن طاووس رحمه الله این عبارت را در کتاب اقبال الاعمال: 569/2 در اعمال روز عاشورا از عبد الله بن سنان و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است.
(2) ادب الزائر (مخطوط): ص23، بحارالانوار: 396/24 ح116، مستدرك الوسائل: 337/10 ح2. صفّار رحمه الله در بصائر الدرجات: 311/1 ح12 مشابه آن را از امام باقر علیه السلام نقل کرده است.







 

    بازدید : 12956
    بازديد امروز : 14887
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127624907
    بازديد کل : 88884472