امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
اجابت دعا در زیر گنبد منوّر آن حضرت علیه السلام

اجابت دعا

در زیر گنبد منوّر آن حضرت علیه السلام

از خصائص و ویژگی‌های امام حسین علیه السلام اجابت دعا در زیر گنبد نورانی آن حضرت است، روایت شده است که:

خداوند تبارک و تعالی در قبال شهادت امام حسین علیه السلام چهار چیز به آن حضرت عنایت فرمود:
در خاک قبر مطهرش شفا را قرار داد، در زیر گنبد منوّرش اجابت دعا را قرار داد، و ائمّه طاهرین علیهم السلام را از نسل آن حضرت قرار داد، و روزهایی که زائرین صرف زیارت آن حضرت می‌کنند از عمر آن‌ها قرار نداد.
(1)

لازم است بدانیم که دعا از بزرگ‌ترین مسائل دینی است، به گونه‌ای که اگر دعای ما نبود خداوند تبارک و تعالی به ما نظری نمی‌نمود.
از مهم‌ترین آداب دعا که باید دعا کننده رعایت کند این است که خدا را به گونه‌ای بخواند که مورد اجابت او قرار گیرد، و لذا بر دعا کننده است که آنچه مقتضی اجابت دعا است و آنچه مانع آن است بداند تا موانع را ترک کند و در تحصیل مقتضی تلاش لازم را بنماید تا خداوند به او نظر رحمتی کند و دعایش را به اجابت رساند، دعایی که هم مقتضی اجابت برایش فراهم است و هم موانع اجابت را ندارد دعا در زیر قبّه امام حسین علیه السلام است مقتضی اجابتش این است که در چنین مکان شریفی است و فرموده‌اند: دعا در این مکان شریف ردّ نمی‌شود، ومانع اجابت، گناه دعا کننده باشد یا چیز دیگر،   نمی‌تواند مانع اجابت شود، زیرا به طور مطلق فرموده‌اند دعا در این مکان شریف ردّ نمی‌شود، و این معنای فرمایش رسول خدا است که فرمود:

ألا وإنّ الاجابة تحت قبّته.
آگاه باشید و بدانید که دعا در زیر گنبد آن حضرت به اجابت می‌رسد،

و این مطلق است یعنی اگرچه مقتضی برای اجابت در دعایش نباشد و مانع برای اجابت داشته باشد.
گاهی بعضی از زائرین محترم سؤال می‌کنند: پس علّتش چیست که ما در زیر گنبد مطهر دعا کردیم ولی اجابت دعا را نداریم؟
در پاسخ این سؤال می‌گوییم: برای توضیح مطلب ابتدا مثالی می‌زنیم: گاهی سائلی از ما چیزی درخواست می‌کند و ما مطابق درخواستش و یا بیشتر از آنچه درخواست نموده به او می‌دهیم، و گاهی کمتر از درخواستش به او می‌دهیم و گاهی هیچ چیز به او نمی‌دهیم.
دعا کننده نیز چنین است، گاهی حاجتی را از خدا تقاضا می‌کند و خداوند همان حاجت درخواست شده و یا بهتر از آن را به او عطا می‌فرماید و گاهی کمتر از آن چه خواسته به او مرحمت می‌نماید و گاهی دعایش را اصلاً به اجابت نمی‌رساند و منشأ آن امور مختلفی می‌تواند باشد:
1 ـ خوردن مال حرام 2 ـ گناهان دیگر  3 ـ به مصلحت دعاکننده نباشد 4 ـ ضرری برای دیگران داشته باشد. 5 ـ مخالف نظام جامعه باشد، و امثال اینها از آنچه مانع اجابت دعا است.
امّا کسی که در حرم مطهر امام حسین علیه السلام باشد و در زیر گنبد شریف آن حضرت دعا کند ممکن نیست آن دعا رد شود، طبق آنچه فرموده‌اند: «اجابة الدعاء تحت قبّته».
در توضیح آن می‌گوییم: هر کسی که در زیر گنبد مطهر آن حضرت دعا کند، دعای او به اجابت می‌رسد به بیشتر از آنچه دعا کرده یا به مانند آن و یا کمتر از آن، با سرعت و یا با تأخیر زمانی در اجابت، و ممکن نیست عدم اجابت دعای دعا کننده، اگرچه دعای او شایستگی اجابت را نداشته باشد، زیرا خداوند تبارک و تعالی به حرمت مولای ما حضرت اباعبد الله علیه السلام و قبّه رفیع آن حضرت، اگر دعا کننده را اجابت ننماید، او را به طور مطلق رد نمی‌نماید، و چیز دیگری که به صلاح دعا کننده باشد به او مرحمت می‌فرماید، و خداوند است که به حقایق امور آگاه است.
خواننده گرامی این را بدان که رأفت مولای ما امام حسین علیه السلام هر کسی را که زائر او باشد شامل می‌شود، زیرا رأفت آن حضرت عام است، و گاهی حتّی به دشمنانش نیز می‌رسد.

 


(1) عدّة الداعي: ص69، وسائل الشیعة: 537/14 ح1.




 

    بازدید : 13394
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 43137
    بازديد کل : 128464371
    بازديد کل : 89322135