امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
ثواب زیارت امام حسین علیه السلام

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام

ابن قولویه رحمه الله در کتاب کامل الزیارات از بشیر دهّان و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

شخصی که برای زیارت قبر سید الشهداء از خانه خارج می‌شود همین که از خانواده‌اش جدا شد با اولین قدم تمام گناهان او آمرزیده می‌شود و با گام‌های بعدی پاک و پاکیزه تر می‌گردد تا کنار قبر مطهّر امام علیه السلام می‌رسد، در این هنگام خداوند تبارک و تعالی به او می‌فرماید: بنده من، از من درخواست کن تا به تو عطا کنم، دعا کن تا به اجابت رسانم، بخواه تا به تو عنایت نمایم، و حاجتت را بگو تا برآورده سازم.

بشیر می‌گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند:
و بر خدا می‌سزد که آن چه بذل نموده به او عطا کند.(1)

2 ـ در همان کتاب از مالک بن عطیه و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که امام حسین علیه السلام را زیارت کند خداوند برای او ثواب هشتاد حج قبول شده بنویسد.(2)

شیخ صدوق رحمه الله در کتاب ثواب الاعمال از ابوبصیر و او از امام باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

چهار هزار فرشته ژولیده و غبار آلوده بر امام حسین علیه السلام تا قیامت گریه می‌کنند، کسی به زیارت آن حضرت نمی‌رود مگر آنکه به استقبال او می‌آیند، باز نمی‌گردد مگر آنکه او را مشایعت می‌کنند، بیمار نمی‌شود مگر آنکه به عیادت او می‌روند، و نمی‌میرد مگر آنکه در مراسم او حاضر می‌شوند.(3)

4 ـ ابن قولویه رحمه الله در کتاب کامل الزیارات از هشام بن سالم و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که : مردی خدمت امام علیه السلام شرفیاب شد و عرض کرد: ای فرزند رسول خدا، آیا پدر بزرگوار شما زیارت شود؟ امام علیه السلام فرمودند:

آری، و نزد آن حضرت نماز نیز خوانده شود و البته نماز را باید پشت قبر آن حضرت خواند و نباید بر امام مقدم شد.

عرض کرد: چه پاداشی است برای کسی که به زیارت آن حضرت رود؟ امام فرمود:

پاداش زیارت آن حضرت بهشت است در صورتی که از ایشان پیروی نموده باشد.

عرض کرد: کسی که از روی بی اعتنایی و بی میلی زیارت آن حضرت را ترک کند چه کیفری دارد؟ امام علیه السلام فرمود:
در قیامت که یکی از نام‌های آن یوم الحسرة است دچار حسرت و ندامت خواهد شد.
عرض کرد: کسی که نزد آن حضرت اقامت نماید چه پاداشی دارد؟ امام علیه السلام فرمود:
هر روزی که آنجا اقامت می‌گزیند پاداش هزار ماه به او داده شود.
عرض کرد: کسی که در راه زیارت و در کنار قبر مطهر پولی خرج کند چه پاداشی دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

هر درهمی از آن را هزار درهم پاداش دهند.

عرض کرد: کسی که در راه زیارت از دنیا رود چه پاداشی دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

فرشتگان او را تشییع کنند و برای او حنوط و لباس از بهشت آورند و چون کفن شد بر او نماز گزارند و روی کفنی که بر او پوشیده‌اند کفنی دیگر به او بپوشند و زیر پای او را با ریحان فرش کنند و زمین را برانند و دور گردانند تا به نظر آید که پیشاپیش او مسیر سه میل و پشت سر او مسیر سه میل و از بالای سرش و پایین پایش همان مقدار فاصله است و دری از بهشت به روی او گشوده شود و نسیم دل انگیز و بوی خوش آن به قبر او داخل شود و تا قیامت به همین شکل ادامه یابد.

عرض کرد: کسی که نزد آن حضرت نماز بجای آورد چه پاداشی دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

کسی که نزد آن حضرت دو رکعت نماز بخواند چیزی از خدا درخواست نمی‌کند مگر آنکه به او عطا فرماید.

عرض کرد: کسی که از آب فرات غسل کند و آنگاه به زیارت رود چه پاداشی دارد؟ فرمود:

هنگامی که از فرات غسل کند و اراده زیارت نماید تمام خطاها و گناهان او از دوش او فرو ریزد مانند روزی که مادرش او را به دنیا آورده است.

عرض کرد: کسی که دیگری را با ساز و برگ سفر روانه سازد و خودش به خاطر علّتی نتواند برود چه پاداشی دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

خداوند به هر درهمی که انفاق کرده مثل کوه احد به او حسنه دهد و چندین برابر آنچه خرج کرده برای او جایگزین فرماید، و بلاهایی که نازل شده تا به او اصابت کند از او دور گرداند و ثروت و دارایی او را حفظ کند.

راوی ‌گوید: عرض کردم: کسی که نزد آن حضرت کشته شود، سلطانی بر او ستم کند و او را بکشد چه پاداشی خواهد داشت؟ امام علیه السلام فرمود:

با اولین قطره خونی که از او ریخته شود تمام گناهان او آمرزیده شود و طینتی را که از آن آفریده شده فرشتگان غسل دهند تا از آلودگی‌ها پاک گردد و همچون انبیاء خالص شود و آنچه از طینت اهل کفر با طینت او مخلوط شده زدوده گردد، و نیز قلب او را شستشو داده و سینه‌اش را گشاده گردانند و سرشار از ایمان سازند، پس خدا را ملاقات کند در  حالی که از  آنچه بدن‌ها و قلب‌ها با آن مخلوط هستند پاک و منزه باشد، و برای او نوشته شود که در مورد اهل بیتش و هزار نفر از برادران ایمانی خود بتواند شفاعت کند، و نماز بر او را ملائکه به همراه جبرئیل و ملک الموت عهده دار شوند و کفن و حنوط او از بهشت آورده شود، و قبرش توسعه داده شود و چراغ‌هایی در آن قرار داده شود و دری از بهشت برای او گشوده شود و فرشتگان برایش تحفه‌هایی از بهشت آورند، و بعد از هجده روز به حظیرة القدس بالا برده شود، پس پیوسته در آن جا با اولیاء الهی باشد تا آن نفخه‌ای که با دمیدن آن چیزی باقی نماند دمیده شود، در نفخه دوم که از قبر بیرون آید اول کسی که با او مصافحه کند رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرالمؤمنین علیه السلام و اوصیاء هستند که به او بشارت دهند و به او بگویند: همراه با ما باش، و سپس او را در کنار حوض آورند و از آن به او بیاشامند و هر کس را که دوست بدارد از آن سیراب سازد.

عرض کردم: کسی که به خاطر زیارت گرفتار زندان شود چه پاداشی دارد؟ امام علیه السلام فرمود:

به تعداد هر روزی که زندان کشیده و غمناک بوده، یک شادی و سرور تا قیامت به او داده شود و اگر اضافه بر زندان رفتن کتک نیز خورده، و در مقابل هر ضربه‌ای که به او زده شده یک حوریه و در مقابل هر دردی که بر پیکرش وارده شده هزار هزار حسنه به او داده شود، هزار هزار گناه از او محو شود و هزار هزار مرتبه درجه‌اش بالا رود، و از کسانی باشد که با رسول خدا گفتگو کند تا از حساب فارغ گردد و حاملان عرش با او مصافحه کنند و به او بگویند: آنچه دوست داری درخواست کن.
آنگاه کتک زننده او برای حساب آورده شود، پس بدون اینکه سؤالی از او پرسیده شود و به حسابش رسیدگی شود دو بازوی او را گرفته و او را به فرشته‌ای تحویل دهند، و آن فرشته به او شربتی از حمیم یعنی آب سوزنده و داغ جهنم و شربتی از غسلین (آب چرک و کثافتی که از دوزخیان جاری است) می‌چشاند، آنگاه بر قطعه‌ای از آتش قرار داده شود و به او گفته شود: بچش آنچه را که پیشاپیش فرستادی با کتکی که به آن شخص زدی.
و آن کتک خورده را کنار جهنم آورند و به او گفته شود: به کتک زننده خود نگاه کن و ببین چه بر سر او آمده و آیا سینه‌ات شفا یافت با این قصاصی که به خاطر تو از او شد؟ می‌گوید: حمد و ثنا خداوند را که برای من و فرزند رسول خدا از او انتقام گرفت.(4)

 


(1) کامل الزیارات: ص253 ح2، مزار مفید: ص31 ح2، ثواب الاعمال: ص91، بحارالانوار: 101 / 24.
(2) کامل الزیارات: 304 ح8، بحارالانوار: ج101 ص42 ح78، ثواب الاعمال: ص93، وسائل الشیعة: ج10 ص350 ح12، مزار مفید: ص38 ح1.
(3) ثواب الاعمال: ص88.
(4) کامل الزیارات: ص239 ح2، بحارالانوار: 101 / 78 ح 39، المستدرك: 10 / 279 ح 12013.

 

 

 



 

    بازدید : 13349
    بازديد امروز : 8666
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127612465
    بازديد کل : 88878251