امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
اربعين ‏هاى خونين در عراق معاصر

اربعين‏ هاى خونين در عراق معاصر

«1- اربعين ‏هاى خونين 1390 تا 1397 هـ . ق

از گذشته هاى دور در عراق، روز اربعين صدها هزار زوار به سوى‏ حرم امام حسين علیه السلام آمده و مى آيند كه اكنون تعداد آن ‏ها به ميليون‏ ها نفر مى رسد. دكتر على الوردى مى نويسد:

همزيستى مسالمت آميز در منطقه دياله بين شيعه و سنى مشاهده‏ مى گردد و بسيار ديده مى شود كه محله سنى ها در برخى دسته ‏هاى عزادارى و مجالس حسينى شركت مى كنند و برخى از آنان ‏دسته هاى مخصوص به خودشان را بيرون مى آورند و اين وضع‏ در شهرهايى چون ناصريه ديده مى شود.(1)

امّا با تسلط بعثى ها در زمان احمد حسن البكر، روند خشونت آميز عليه شيعيان شدت يافت و اين حركت مقدس، چندين بار از طرف رژيم بعثى عراق، به خاك و خون كشيده شد. يكى از اين‏ نوبت ها در سال 1397 هـ . ق بود؛ به طورى كه حكومت بعث، راهپيمايان را در طول راه، از آسمان و زمين به گلوله بست. از تعداد شهداى حادثه سال 1397 هـ . ق (1356 هـ . ش) اطلاع ‏دقيقى در دست نيست، اما مى توان گفت هزاران شيعه بى گناه به‏ خاك و خون كشيده شدند.

2- اربعين هاى خونين 1425 تا 1434 هـ . ق در عراق

صدام در دوران حاكميت بيش از سى ساله خود، كليه مراسم‏ عزادارى اهل بيت علیهم السلام را تعطيل كرد. اما بعد از كشته شدن وى، عقده هاى چندين ساله مردم عراق سر باز كرد و انفجارى از حضور محبان اهل بيت علیهم السلام در حرم ‏هاى ائمّه علیهم السلام رخ داد. از اين ‏رو مراسم پياده روى اربعين به بزرگ ترين و باشكوه ترين تجمع‏ جهانى شيعيان تبديل شد.

امروزه اربعين امام حسين علیه السلام ، بيش از مناسبت‏ هاى ديگر، شاهد حضور فعال مسلمانان است؛ به طورى  كه تعداد زائران بارگاه ‏ملكوتى امام حسين علیه السلام ، در سال هاى 2009 و 2010 م، بين 10 تا 14 ميليون نفر بود. همچنين آمارها گوياى آن است كه مراسم‏ زيارت اربعين سال 1434 هـ . ش (2013 م) كه با حضور حدود بيست ميليون نفر برگزار شد، بزرگ ترين تجمع بشرى در جهان ‏محسوب مى شود. علاوه بر آن، هر سال، خيل عظيمى از پيروان‏ ساير اديان نيز براى شركت در مراسم اربعين وارد كربلا مى شوند.

به جرئت مى ‏توان گفت با اربعين حسينى، بزرگ ‏ترين همايش‏ انسانى دنيا اكنون در اختيار شيعيان است و از نظر جمعيت شركت ‏كننده در كنگره عظيم حج كه با حضور حداكثر چهار ميليون مسلمان ‏برگزار مى ‏شود، پيشى گرفته است. چند سالى است كه جمعيتى ‏چهار برابر حج تمتع در زيارت اربعين امام حسين علیه السلام گرد هم مى ‏آيند.

 

برترى اجتماع اربعين در فهرست

بزرگ ترين اجتماعات مسالمت‏ آميز جهان

1- اجتماع 20 ميليون نفرى شيعيان در كربلا در دسامبر 2013 م در روز اربعين (1435 هـ . ق)؛

2- اجتماع 15 تا 18 ميليون نفرى شيعيان در كربلا در ژانويه 2013 م در روز اربعين (1434 هـ . ق)؛

3- اجتماع 15 تا 18 ميليون نفرى شيعيان در كربلا در سال 2012 م ‏در روز اربعين؛

4- اجتماع 15 ميليون نفرى شيعيان در كربلا در سال 2011 م در روز اربعين؛ ...»(2)

اين نكته جالب توجّه است كه اجتماع 20 ميليونى زائران وعزاداران در اربعين 1435 هـ . ق، در سال‏هاى بعد افزايش يافت و توجّه جهانيان را بيشتر به خود متوجّه ساخت و در نتيجه‏ قلب هزاران نفر به آئين تشيّع گرايش يافته و متمايل شد. اجتماع زائرينِ عزادار در كربلا به چند برابر جمعيّت حاجيان درمكّه رسيد و خشم و غضب و همچنين هراس و وحشت‏ سياستمداران جهان را برانگيخت، اين همان واقعيّتى است كه‏ بزرگترين سازمان‏هاى سياسى جهان از آن وحشت دارند. ترس و وحشت آنان را در صفحات آينده براى شما نقل مى‏كنيم و علّت ‏هراس آنان را براى شما بيان مى ‏كنيم.


(1)  ر.ك: سابقه سوگوارى براى سالار شهيدان در عراق.

(2) نسل ‏كشى سادات و مسلمانان شيعه: 693.

 

 

 

    بازدید : 4474
    بازديد امروز : 16536
    بازديد ديروز : 19024
    بازديد کل : 127581814
    بازديد کل : 88862926