امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
عزادارى همه موجودات براى امام حسين ‏عليه السلام

( اهمیّت زیارت و عزاداری)

 

عزادارى همه موجودات

براى امام حسين ‏عليه السلام

از آنجا كه امام حسين‏ عليه السلام و ساير معصومين‏ عليهم السلام حجّت خداوند بر خلايق و همه آفريدگان او هستند، شهادت امام حسين‏ عليه السلام نه تنها در انسان ‏ها، بلكه در ساير موجودات نير آثار فراوانى داشته است. به گونه‏ اى كه در همه موجودات عالم تأثير گذارده و آنان را به گريه ‏انداخته است .

در گفتار اهل بيت‏ عليهم السلام رواياتى وجود دارد كه در آن‏ ها به اين ‏حقيقت تصريح شده است كه در كتاب شريف كامل الزيارة ذكر شده است در آن كتاب روايت نقل كرده است از مفضّل و چند تن ‏ديگر از اصحاب امام صادق ‏عليه السلام كه همه آن ها از آن بزرگوار نقل ‏كردند كه :

«سمعنا اباعبدالله‏ عليه السلام يقول: ان اباعبدالله الحسين بن ‏علي‏ عليهما السلام لمّا مضى بكت عليه السّموات السّبع والأرضون ‏السّبع وما فيهنّ وما بينهنّ ومن ينقلب عليهنّ، والجنّة والنّار، وما خلق ربّنا وما يرى وما لا يرى».

وحدّثني أبي ؛ عن سعد بن عبدالله، عن محمّد بن‏ الحسين، عن الحسن بن علي بن أبي عثمان باسناده عنه.

محمّد بن جعفر قرشى رزّاز از محمّد بن حسين بن ابى ‏الخطّاب از حسن بن علىّ بن ابى عثمان از عبدالجبّار نهاوندى‏ از ابى سعيد، از حسين بن ثوير بن أبى فاخته و يونس بن ‏ظبيان و ابى سلمه سرّاج و مفضّل بن عمر جملگى گفتند:

شنيديم حضرت ابو عبدالله ‏عليه السلام مى‏ فرمودند:

هنگامى كه حضرت حسين بن على ‏عليهما السلام به شهادت رسيدند آسمان ‏هاى هفتگانه و طبقات هفت ‏گانه زمين و آنچه در آن ‏ها و بين آن ‏ها بود و تمام موجودات و جنبنده‏ گان بر روى آن‏ ها و بهشت و دوزخ و بالأخره كليّه اشيائى كه پروردگار ما آن ‏ها را آفريده و موجودات مرئى و نامرئى كلاً بر آن حضرت‏ گريستند.(1)

نكته‏ اى كه تذكّر آن لازم مى ‏باشد اين است كه گريه موجودات ‏عالم براى امام حسين‏ عليه السلام اعمّ از موجودات مرئى و نامرئى‏ اختصاص به هنگام شهادت آن حضرت ندارد، بلكه همانگونه كه شيعيان براى شهادت آن حضرت، قرن‏ ها اشك مى ‏ريزند موجودات ديگر هر چند نامرئى و از جنس ما نيستند، براى آن ‏حضرت گريه مى‏ كنند و همچون ما انسان ‏ها به تشكيل مجالس ‏عزادارى مى ‏پردازند.

در كتاب‏ ها جريان‏ هاى زيادى از مراسم سوگوارى اجنّه نقل ‏شده كه آن ‏ها همچون ما مجالس روضه خوانى و گريه و زارى براى ‏آن حضرت امام حسين‏ عليه السلام تشكيل مى ‏دهند.

ملائكه و موجودات ديگرى نيز هستند كه همچنان براى ‏مصيبت‏ هاى حضرت امام حسين‏ عليه السلام و شهداى كربلا و اسراى اهل ‏بيت‏ عليهم السلام به گريه و زارى مى‏ پردازند .

در اين جا جريان بسيار مهمّى را نقل مى ‏كنيم كه دلالت بر اين‏ حقيقت دارد و پس از نقل آن چند نكته مهم را درباره آن جريان ‏نقل مى ‏كنيم:

_________________

(1) ترجمه كامل الزياره: 253 .

 

 

بازدید : 3892
بازديد امروز : 15654
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127580051
بازديد کل : 88862044