امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
فکر و اندیشه (از کتاب اسرار موفقیت)

در وبسايت «بزرگترین کتابخانه آنلاین کشور» مطلبي از کتاب «اسرار موفقيت» در رابطه با فکر و اندیشه، بدين صورت نقل شده است :


اسرار موفقیت، نوشته : سید مرتضی مجتهدی سیستانی

 

فکر و اندیشه

(اسرار موفقیت)

   فكر و انديشه، از رازهاى مهمّ كاميابى مردان بزرگ است. اگر شما در راه آنان‏ گام بر مى‏ داريد و خواهان سعادت و موفقيّت خويش هستيد، بايد از قدرت‏ فكر بهره‏ مند شويد و با استفاده از انديشه ‏هاى مثبت، كمبودهاى خود را جبران‏ كنيد تا به اهداف عالىِ خويش دست يافته و بتوانيد جامعه خود را با افكار وانديشه‏ هاى ارزنده آشنا سازيد.

   هرگاه نياز به يارى و كمك فكرى داشتيد، با شخصيّتهاى آگاه و دلسوزى كه داراى شرايط مشاوره هستند، به مشورت بنشينيد و از انديشه ‏ها و دست‏ آورده اى آنان سود جوئيد.

   با استفاده از رهنمودهاى ارزشمند كسانى كه شايسته مشورت هستند، با اهداف عالى آشنا شويد و بهترين و ارزنده ‏ترين هدف را انتخاب كنيد. زيرا آينده شما در گرو هدفى است كه براى رسيدن به آن تلاش مى ‏كنيد.

   آن گاه با اراده قوى و همّت عالى كه از شرايط پيشرفت و موفقيّت است، نظم‏ و برنامه ‏اى را كه مناسب با هدف شما است، جامه عمل بپوشانيد. زيرا نظم و برنامه صحيح، راه را براى رسيدن به هدف، نزديك و آسان مى‏ كند و شما را زودتر به مقصد نهايى مي رساند.

   با بهره ‏گيرى از وقت و استفاده از فرصتهايى كه به دست مى ‏آوريد، از همنشينى با نيكان بهره ‏مند شويد؛ تا بر اثر همنشينى با آنان روح تازه در كالبدتان ‏دميده و جان و دلتان از سخنان روح افزاى آنان عطرآگين شود. با آنان ‏مصاحبت كنيد تا بتوانيد از قدرتهاى روحى و معنوى آنان نيرو بگيريد، و با استفاده از دست‏ آوردها و تجربه ‏هايى كه آنان در طول ساليان دراز به دست ‏آورده ‏اند، به مخالفت با نفس بپردازيد.

   در صورتى كه نفس خود را كنترل كنيد و صبر و استقامت را پيشه خود نمائيد، انرژى‏ هاى روحى شما متمركز شده و قدرت‏هاى معنوى شما افزايش ‏مى‏ يابد؛ زيرا بر اثر صبر در برابر هواهاى نفسانى، باطن و سريره شما از زشتيها پاك مى‏ شود و به مقام اخلاص - كه سرّى از اسرار خداوند است - راه می ‏يابيد.

   در اين هنگام قلب شما با الهامات رحمانى روشن مى‏ شود، و چشمه‏ هاى‏ حكمت و علوم بر زبانتان جارى مى ‏شود. و از علم و دانش كه وسيله ارتقاء به ‏درجات عالى و راه يافتن به مراحل ارزنده تقرّب به خداوند است، بهره‏ مند مى‏ شويد.

   اگر به سوى باب علم و دانش پربگشائيد، بر شرافت و ارزش خود مى‏ افزائيد و با انوار تابناك معارف خاندان وحى، قلب خود را روشن ‏مى‏ سازيد و مى ‏توانيد همچون مشعلى فروزان بر جامعه خود نورافشانى كنيد و آنان را با مكتب حياتبخش اهل بيت‏ عليهم السلام آشنا سازيد، و دلهاى زنگار گرفته رابا تابش اشعه پرفروغ گفتار آنان، صيقل زده و روشنائى بخشيد.

   براى انجام اين گونه خدمات، تلاش و كوشش كنيد تا توفيق الهى شامل‏ حالتان شود؛ زيرا براى به دست آوردن توفيق علاوه بر دعا، سعى و تلاش نيز ضرورى است.

   توجّه داشته باشيد تا توفيق الهى از ما دستگيرى نكند، به كاروان حقيقت ‏نخواهيم رسيد.

كاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پيش

كى ‏روى؟ ره زكه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟

   اگر مى ‏خواهيد به كاروان حقيقت برسيد، از طعنه اغيار به خود بيم راه ‏ندهيد و از سرزنش خار مغيلان نهراسيد. حركت كنيد، از جاى برخيزيد و ازپاى ننشينيد تا به مقام يقين كه از ويژگى‏ هاى مردان بزرگ و خودساخته است، راه يابيد.

  * * * * *

   از آنجا كه طرح اين مباحث با هر گونه نظم و ترتيب لازم، براى جامعه مفيد است، نويسنده بر آن شد كه يادداشتهاى خود را در اين زمينه، كه مستند به‏ فرمايشات خاندان رسالت بالأخص صاحب ولايت ملك و ملكوت حضرت ‏علىّ بن ابى طالب‏ عليه السلام است، در اختيار عموم بگذارد.

   اميد است اين كتاب بر اثر انوار تابناك سخنان آن بزرگواران، ره‏گشاى‏ جويندگان راه باشد و آنان را در زمينه پرورش و تكامل روحى و معنوى يارى‏ دهد.

 

منبع: بزرگترین کتابخانه آنلاین کشور

 

 

براي مطالعه و دانلود کتاب «اسرار موفقيت جلد اوّل» در بخش کتابخانه پايگاه

علمي المنجي، اينجا کليک کنيد.

 

 

 

 

 

بازدید : 68781
بازديد امروز : 15199
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127579141
بازديد کل : 88861589