امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
معنای رجعت در ادعيه و ختومات چیست؟

              سؤال :


                معنای رجعت در ادعيه و ختومات چیست؟

                *************

                جواب :


گاهى در كلام اهل ذكر و كسانى كه به انجام ختومات مى ‏پردازند سخن از «رجعت» به ميان مى‏ آيد. چون مسئلۀ رجعت داراى اهميّت فراوان و آثار زيادى‏ است، مقصود از «رجعت» در كلام اهل ذكر و دعا را توضيح مى‏ دهيم، تا بعضى ‏از افراد مغرض، دعاها و ختومات و... را دستاويز رسيدن به هدف ‏هاى پست‏ خود قرار ندهند و بدانند كه دعا حربه انسان مؤمن است نه وسيله حمله براى هرانسان بى سر و پا. گر چه ممكن است گاهى يك فرد غير مؤمن نيز از خواندن ‏دعا و يا انجام يك ختم نتيجه بگيرد، ولى اين مسئله غير از آنست كه در مورد مسئله رجعت در ختومات مطرح است. اكنون براى واضح شدن مطلب به اين ‏نكته توجّه كنيد:

رجعت در اصطلاح روايات داراى يك معناى عمومى است كه مقصود از آن ‏بازگشت اهل بيت عصمت و خاندان پاك وحى‏ عليهم السلام و گروهى از افرادى كه ‏داراى ايمان خالص بوده ‏اند و همچنين بازگشت گروهى كه داراى كفرِ محض ‏بوده‏ اند مى ‏باشد. كه اين جريان پس از استقرار حكومت الهى حضرت بقيّة الله‏ الأعظم ارواحنا فداه واقع مى ‏شود. در روايات از يك رجعتِ ديگر نيز سخن به‏ ميان آمده است كه بازگشت همه افراد از اوّل خلقت تا پايان آن مى ‏باشد و اين‏ قبل از فرا رسيدن روز قيامت واقع خواهد شد.

«رجعت» به معناى بازگشت گروهى از انسان ‏ها در عصر ظهور و يا برگشت همه‏ افراد قبل از روز قيامت مسئله‏ اى است كه در اخبار و احاديث و همچنين در قرآن ‏كريم وارد شده است ولى خارج از مورد گفتار ما است، زيرا مقصود از «رجعت» در كلام اهل ذكر و ختومات، بازگشت افراد نيست بلكه مقصود آنان از «رجعت» بازگشت اثر دعا است به خواننده آن نه بازگشت انسان ‏ها به دنيا! براى آن كه‏ مطلب بيشتر واضح شود مى ‏گوئيم: اگر فردى براى زيان رساندن به دوستان اهل‏بيت‏ عليهم السلام دعا و ختمى را بخواند چون لطف خاندان و حى شامل حال آنان است‏ و در حصن حصين ولايت قرار دارند اثر آن به خودشان بر مى‏ گردد. بازگشت اثر دعا را به دعا كننده - به خاطر آنكه دخالت در كارى نموده است كه در شأن او نبوده است - رجعت مى‏ گويند.

بنابراين، اينگونه افراد مغرض نه تنها نمى ‏توانند آينده افرادى را كه در حصن‏ حصين ولايت هستند تغيير دهند، بلكه با سرنوشت خويش بازى نموده و آينده ‏خود را تباه مى ‏كنند؛ زيرا چون نمى‏ توانند حربه خود را بر فرد مخالفشان وارد كنند، در نتيجه حربه آن ها به سوى خودشان بر مى‏ گردد و بر اثر (رجعت) دعا، خودشان را گرفتار مى‏ كنند. اين است نتيجه كار كسى كه پا را از گليم خود فراتر مى ‏نهد.

 

پایگاه علمی المنجی         

 

بازدید : 63386
بازديد امروز : 16808
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127582358
بازديد کل : 88863198