امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
مقدمه

 

مقدّمه

 

بسم اللَّه الرحمن الرحيم

در ميان دستورات دينى، وظيفه ‏هايى وجود دارد كه بيش از برنامه ‏هاى ديگر ، در تحوّل انسان‏ ها و شكست شياطين تأثير دارد و دوستداران و شيعيان اهل بيت علیهم السلام می توانند با انجام دادن آن ها كمر شياطين را بشکنند. به اين جهت شيفتگان و شيعيان خاندان‏ وحى علیهم السلام بايد با آن ‏ها آشنا باشند و با انجام دادن آن‏ ها تقرّب خود را به خداوند و آل الله افزايش دهند.

در ميان دستورات و فرمان ‏هاى اهل بيت علیهم السلام دو عنوان از آن ها تأثير بسيار فراوانى در تقرّب به خداوند و اهل بيت علیهم السلام دارد؛ يكى زيارت و ديگرى عزادارى امام ‏حسين علیه السلام ، در صورتی که آن دو همراه با معرفت انجام شوند.

زيارت و عزادارى امام حسين علیه السلام براى زائران و عزاداران ‏قدرت معنوى ايجاد مى‏ كند، و نيروى اراده آنان را تقويت ‏مى ‏نمايد، و براى آنان شخصيّتى ايجاد مى‏ كند كه از مقرّبان ‏درگاه الهى شوند.

آنچه گفتيم در صورتى واقع مى‏ شود كه دوستداران و شيعيان اهل‏ بيت علیهم السلام از چگونگى زيارت و عزادارى بزرگان شيعه براى امام ‏حسين علیه السلام آگاه باشند و بدانند زيارت ‏هاى آنان چگونه بوده و عزادارى هايى كه بزرگان شيعه انجام داده ‏اند و به سبب آن‏ ها به ‏مراحل عالى روحى و معنوى دست يافته ‏اند چگونه بوده است.

از تحقيق و جستجو در روایات و کلمات اهل بیت علیهم السلام و همچنین در رفتار، كردار و زندگى بعضى از بزرگان ‏شيعه، چنين استفاده مى كنيم كه زيارت ‏ها و عزادارى ‏هاى مهمّى كه ‏آنان با معرفت انجام داده ‏اند نقش بسيار مهمّى براى رسيدن آنان به‏ مراحل عالى علمى و معنوى داشته است.

اگر دوستداران و شيعيان اهل بيت علیهم السلام ، زيارت‏ ها و عزادارى‏ هاى ‏خود را همچون بزرگان خود انجام دهند و آنچه را آنان در زيارت ‏ها و عزادارى ‏ها رعايت كرده ‏اند، عموم دوستداران اهل‏بيت علیهم السلام هم، همچون بزرگان خود انجام دهند، بدون ترديد حالات و مقاماتى كه بزرگان شيعه به آن مراحل راه يافته‏ اند، آنان ‏نيز آن حالات را به دست مى ‏آورند و از زيارت ‏ها و عزادارى‏ ها چنان بهره ‏مند مى ‏شوند كه همچون بزرگان خود از نعمت تقرّب به ‏درگاه الهى برخوردار مى ‏شوند و در نتيجه مورد توجّه خاص اهل ‏بيت علیهم السلام قرار مى ‏گيرند.

بديهى است هر چه با رسوم و شرايط زيارت و عزادارى براى اهل‏ بيت علیهم السلام بالاخصّ حضرت امام حسين علیه السلام بيشتر آشنا باشيم، تأثيرآن‏ ها در ما بيشتر مى‏ شود و تحوّل در ما با سرعت بيشترى انجام ‏مى‏ گيرد.

و هر چه معرفت انسان در زیارت و عزاداری بیشتر باشد سایر وظیفه های دینی را بهتر انجام می دهد.

***

اگر از صدر اسلام تاكنون، مخالفان به مخالفت با زيارت و عزادارى‏ پرداخته ‏اند و هر روزى بهانه‏ اى را براى كار خود عنوان كرده ‏اند، به‏ خاطر اين است كه مى ‏دانند تا دوستداران اهل بيت علیهم السلام از زيارت‏ آن خاندان و عزادارى براى آن بزرگواران دست برندارند، از آنان‏ دور نخواهند شد؛ بلكه به وسيله زيارت و عزادارى تا مرز فداكارى‏ پيش مى‏ روند و مال و جان خود را فداى آنان مى‏ كنند و در نتيجه ‏نقشه ‏هاى شيطانى مخالفين را نقش بر آب مى‏ سازند.

چون مخالفان می خواهند مردم را از اهل ‏بيت علیهم السلام دور سازند و دين را به نابودى كشانده و از انديشه حكومت جهانى آنان ‏بازدارند، به این جهت به هر عنوان که بتوانند علیه زيارت ‏و عزادارى دوست داران اهل بیت علیهم السلام نقشه می کشند.

***

ما در اين كتاب - تا حدودى - به بيان «عظمت زيارت و عزادارى امام حسین علیه السلام» مى ‏پردازيم و نكاتى را درباره علّت ممانعت و مخالفتِ مخالفان بااين دو، بيان مى‏ كنيم.

اين كتاب اگر چه درباره عظمت زيارت و عزادارى امام حسين علیه السلام نوشته شده، امّا گاهى به مناسبت، درباره زيارت و عزادارى ساير اهل ‏بيت علیهم السلام نیز سخن گفته ‏ايم.

اگر ما از «عظمت زيارت و عزادارى» آگاهى داشته باشيم و به آن عمل کنیم، مى ‏توانيم‏ پر و بال سوخته و شكسته خود را اصلاح نموده و در مسير مردان ‏خدا قدم بگذاريم؛ به خدا نزديك شويم و مورد توجّه اهل‏بيت علیهم السلام قرار گيريم و به آنان خدمت کنیم.

 

مرتضى مجتهدى سيستانى

 

 

    بازدید : 19605
    بازديد امروز : 8967
    بازديد ديروز : 18311
    بازديد کل : 128747011
    بازديد کل : 89463465