امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(3) تشريفات عبّاسيان

(3)

تشريفات عبّاسيان

   تشريفات عبّاسيان ابهّت بسيار داشت. به سال 395 فرستاده ‏اى از روم شرقى به ‏بغداد آمد كه با عبّاسيان صلح كند، سيوطى از تشريفات استقبال سفير چنين گويد:

   فرستادگان شاه روم با هدايا به طلب صلح آمدند و مقتدر تشريفاتى بزرگ ساخت ‏و سپاه بيار است و صف‏ ها كرد كه يكصد و شصت هزار كس بيشتر بود كه از دروازه ‏شماسيه بغداد تا به در قصر به صف بودند. از آن پس حاجبان بودند كه هفتصد كس ‏بودند. 38000 پرده بر ديوارها آويخته بودند و 22000 فرش گسترده بودند و يكصد درنده به زنجير آورده بودند.

   حاكم فاطمى نيز به استقبال سفير روم شرقى دستور داد تا قصر را زينت كنند از جمله كيسه ‏هاى حرير كه طلا در آن بود يكى شماره 331 داشت. اين‏ همه كيسه را در ايوان بزرگ كه سفير در آنجا پذيرائى مى ‏شد آويختند و ايوان از برق طلا مى ‏درخشيد چيزى به شكل سپر مرصّع به جواهر جلو ايوان بود كه چون آفتاب بر آن مى ‏افتاد جلوه ‏اى خيره كننده داشت.

   نمونه ‏اى از تشريفات امويان اندلس استقبالى است كه مستنصر از اردون پادشاه‏ فرنگ  كرد. وى آمده بود از خليفه اموى بر ضدّ يكى از اميران مجاور كمك گيرد و آن ‏روز كه به قرطبه رسيد مستنصر محمّد بن عثمان مصحفى حاجب دربار را با سپاهى ‏بزرگ با همه ساز و برگ تا دروازه شهر فرستاد و چون اردون به نزديك قصر رسيد از مدفن ناصر پرسيد و چون به او بنمودند كلاه از سر برداشت و به طرف قبر تعظيم برد و دعا گفت آنگاه كلاه به سر نهاد.(2283)


2283) تاريخ سياسى اسلام (دكتر حسن ابراهيم ‏حسن): 728/3.

 

منبع: معاویه ج ... ص ...

 

بازدید : 1943
بازديد امروز : 0
بازديد ديروز : 19069
بازديد کل : 127586880
بازديد کل : 88865459