امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
يكى از وظائف بسيار مهمّ در عصر غيبت

 

يكى از وظائف بسيار مهمّ در عصر غيبت

يكى از وظائف بسيار مهمّ در عصر غيبت پيمان خدمتگزارى و تعهّد فداكارى در راه امام زمان صلوات الله عليه مى ‏باشد.

همه دوستداران و ارادتمندان به خاندان وحى ‏عليهم السلام و همه كسانى كه در جستجوى تحوّل و پيشرفت در راه خدا مى ‏باشند، بايد بدانند كه در برابر همه قدرت‏ها و امكاناتى كه خداوند به آنها داده است، مسئوليت بزرگى را بر عهده‏ دارند.

ما همه وظيفه داريم پيمان يارى و وفادارى با امام عصر ارواحنا فداه داشته باشيم و از جان و دل متعهد شويم تا مى‏ توانيم در نصرت و يارى آن حضرت بكوشيم. اين درس بزرگى است كه دعاى عهد به ما مى‏ آموزد.

امام صادق ‏عليه السلام در اين دعا به همگان مى ‏آموزند كه همه دوستداران اهل بيت‏ عليهم السلام و همه شيفتگان حضرت ‏مهدى عجل الله تعالى فرجه بر يارى آن بزرگوار پيمان بسته و در راه آن حضرت فداكارانه، كار كنند.

ما بايد هر روز اين عهد و پيمان را تجديد نموده و با استقامتِ بسيار در اين راه، نه آن را از دست بدهيم و نه كارديگرى را جايگزين آن كنيم ما در اين دعا مى‏ خوانيم:

أَللَّهُمّ إِنِّي اُجدّد له في صبيحة يومي هذا وما عشت من أيّامي عهداً وعقدا وبيعة له في عنقي، لا أحول عنها ولا أزول أبداً.

بارخدايا من در اين بامداد و تمامى ايّام زندگانيم‏ پيمان و قرار دو بيعتى با آن عزيز مى ‏بندم كه هيچگاه و به هيچ وجه از آن بر نخواهم گشت.

ما بايد آن گونه در راه آن حضرت كار و كوشش كنيم كه يكى از اسباب و اعلام خدمتگزار آن بزرگوار باشيم. در دعاى بسيار مهم قنوت امام حسن عسكرى‏ عليه السلام مى ‏خوانيم:

أَللَّهُمَّ اجعلنا سبباً من أسبابه وعلماً من أعلامه ومعقلا من معاقله(5)

خداوندا ما را يكى از سبب‏ها و يكى از علم‏ها و نشانه‏ هاى هدايتش و پناهگاهى از پناهگاه‏هاى (پناهندگانش) قرار ده.

بنابراين، ما نه تنها خود بايد با آن حضرت آشنا باشيم بلكه افراد جامعه را به سوى آن حضرت راهنمايى كنيم.

براى رسيدن به اين هدف بايد از جان و مال خود بگذريم و با تمام توان و قدرت به يارى مصلح جهان امام ‏زمان ارواحنا فداه برخيزيم. و همانطور كه در زيارت آل يس مى ‏خوانيم: «ونصرتي معدّة لكم» يعنى يارى نمودن‏ من آماده و فراهم براى شما است. در اين صورت از ياوران آن بزرگوار و از وسيله ‏هاى گرايش و آشنايى مردم‏ با حضرت مهدى عجّل الله تعالى فرجه الشريف، خواهيم بود.

راه مؤثّر براى گذشتن از جان و مال و فراهم كردن توان و قدرت خود براى يارى امام زمان عجّل الله تعالى فرجه الشريف، انس گرفتن با دعاها و زيارت‏هايى مى‏ باشد كه درباره آن حضرت موجود است. دقّت در آنها ما را آماده براى ‏يارى آن بزرگوار مى ‏نمايد. علاوه بر اينكه دعا و نيايش براى تعجيل ظهور امام زمان ارواحنا فداه خود يكى ازراه‏هاى نصرت و يارى آن حضرت مى ‏باشد.

در اين جزوه، دعاهايى كه پس از نمازها خوانده مى‏شود جمع شده تا نمازگزاران با روحى كه با خواندن نماز صفا يافته، براى تعجيل ظهور حضرت بقية الله الأعظم ارواحنا فداه دعا كنند و به اين گونه به يكى از وظيفه‏ هاى ‏مهمّ خود در عصر غيبت، جامه عمل بپوشانند.

 

مرتضى مجتهدى سيستانى

 

 


(5)  صحيفه مهديه: 163.

 

 

 

    بازدید : 30660
    بازديد امروز : 2774
    بازديد ديروز : 28544
    بازديد کل : 128383662
    بازديد کل : 89281772