امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
عباس بن عبدالمطّلب

***************************************

12 رجب وفات عباس بن عبدالمطلب، عموی پيامبر اکرم صلّی الله عليه وآله، سال ۳۲ هـ ق

***************************************

عباس بن عبدالمطّلب

در کتاب «تفسير فرات» مي نويسد :

 زياد بن منذر گويد: از امام باقر عليه السلام‏ شنيدم كه مى ‏فرمود:

نحن شجرة أصلها رسولالله صلى الله عليه وآله وسلم وفرعها عليّ بن أبي طالب عليه السلاموأغصانها فاطمة بنت النبيّعليهما السلام وثمرتها الحسن والحسينعليهما السلام.

ما درختى هستيم كه ريشه ‏اش رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم، تنه ‏اش علىّ بن ابى طالب ‏عليه السلام، شاخه ‏هايش فاطمه، دختر پيامبر عليهما السلام و ميوه ‏اش حسن و حسين‏ عليهما السلام است.

آن شجره نبوّت، خانه رحمت، كليد حكمت، معدن علم و دانش، جايگاه رسالت،محلّ آمد و رفت فرشتگان، موضع سرّ خدا و وديعه او، و امانتى است كه برآسمان‏ها و زمين و كوه ‏ها عرضه شد، حرم خداى اكبر، و بيت عتيق خدا و پيمان‏ او هستيم.

علم مرگ و ميرها، بلاها، پيش آمدها، وصيّت ها و فصل خطاب، زادگاه اسلام ونژاد عرب نزد ماست.

امامان معصوم ‏عليهم السلام انوار درخشان در پيرامون عرش خدا بودند، خداى متعال‏ دستور داد تا تسبيح نمايند، اهل آسمانها از تسبيح آن ها به تسبيح مشغول شدند، آنان در پيشگاه خداى متعال صف‏ زدگان و تسبيح‏ كنندگان هستند، كسى كه به‏ پيمان آن ها وفا نمايد در واقع به پيمان خداوند وفا نموده است، و كسى كه عارف ‏به حقّ آنان باشد در واقع عارف به حق خداست، آنان عترت رسول‏ خدا صلّى الله عليه وآله وسلم ‏هستند، و كسى كه منكر حقّ ايشان باشد در واقع منكر حق خداست.

 هم ولاة أمرالله وخزنة وحي الله وورثة كتابالله، وهم المصطفون باسم الله والاُمناء على وحي الله.

آنان فرمانروايان امر خدا و گنجينه ‏هاى وحى پروردگار و وارث كتاب خدا هستند،آنان برگزيدگان به امر خدا و امينان بر وحى او هستند.

آنان خاندان نبوّت و مركز رسالت و مأنوسان به حركات پر و بال فرشتگان‏ هستند، كسانى كه جبرئيل به فرمان پروردگار جليل، آنان را با خبرِ تنزيل وبرهان و دليل تغذيه نموده است.

هؤلاء أهل البيت أكرمهم الله بشرفه، و شرّفهم بكرامته، وأعزّهم بالهدى وثبّتهم بالوحي، وجعلهم أئمّة هداة، ونوراً في الظلم للنجاة، واختصّهملدينه وفضّلهم بعلمه، وآتاهم ما لم يؤت أحداً من العالمين.

آنان اهل بيت پيامبرند كه خداوند متعال به شرافت خويش آن ها را گرامى داشته و باكرامت و لطف خويش مفتخر و بزرگشان داشته و با هدايت عزيزشان كرده و به ‏وسيله وحى استوارشان نموده و آنها را پيشوايان هدايت براى راهنمايى و نور درخشان در تاريكى‏ ها براى نجات قرار داده است، آن ها را به دين خود مخصوص ‏گردانيده و با علم خويش برترى داده و آنچه به احدى از جهانيان نداده به آن ها بخشيده است.

آنها را پايه دين و جايگاه وديعه ‏نهادن اسرار پنهان و امينان وحى، و برگزيدگان ازآفريدگان و گواهان بر مردم قرار داده و آنان را برگزيده و انتخاب كرده واختصاص داده و امتياز بخشيده و برترى داده و خشنود گرديده و گزينش نموده وبر گذشتگان بهاء داده است.

آنان را نور جهان، و تكيه ‏گاه مردم، راهنمايان مردم بر روى صراط قرار داده، چراكه آنان امامان هدايت، داعيان به سوى تقوا و كلمه اعلاى حق تعالى و حجّت‏ عظماى الهى هستند.

 هم النجاة والزلفى، هم الخيرة الكرام، هم القضاة الحكّام، هم النجوم الأعلام، هم الصراط المستقيم، هم السبيل الأقوم، الراغب عنهم مارق،والمقصّر عنهم زاهق، واللازم لهم لاحق.

آنان نجات‏بخش ‏اند كه داراى قرب و منزلت هستند، آنان برگزيدگان گرامى وباشخصيّت، داوران فرمان‏روا، ستارگان درخشان، صراط مستقيم، شاهراه استوار هستند كه هر كس از آن ها رو برگرداند گمراه می شود و آنكه در حقّ آن ها كوتاهى كند بدبخت می شود و آنكه از آن ها پيروى كند به هدف می رسد.

آنان نور خدا در دل هاى مؤمنان و درياى گوارا براى تشنگان هستند، هر كه به آن ها پناه ببرد ايمن مى‏ شود و آنان براى كسى كه به آنان چنگ بزند محلّ ‏ايمنى‏ وآرامش ‏هستند، آنان‏ دعوت‏ كنندگان‏ به ‏سوى‏ خدا و فرمانبردار اويند، و مجريان دستور پروردگار و حكم ‏كنندگان به فرمان او هستند.

خداوند متعال پيامبرش را در ميان آن ها مبعوث كرد، و فرشتگان خدا به سوى آن ها فرود مى‏ آيند، و به پيامبرى كه از آنان است آرامش و سكينه پروردگار نازل‏ گرديده، و روح الأمين بر آن ها نزول مى‏ كند، و اين به جهت لطف و عنايتى است‏ كه خداى متعال بر آن ها دارد كه اين امتياز را بر آنان بخشيده و آن را بر آنان‏ اختصاص داده است، به آنان تقوا داده و با حكمت تقويتشان نموده است.

آنان شاخه ‏هاى پاك و ريشه‏ هاى مباركند، قرارگاه رحمت حق، و گنجينه‏ هاى علم ‏و دانش و وارثان حلم و شكيبايى، و صاحبان تقوا و عقل و خرد، نور و روشنايى، وارثان پيامبران، و باقى‏ مانده از اوصيا هستند كه از خاندان آن ها كسى است كه ‏يادش دلنشين و نامش مبارك مى ‏باشد؛ يعنى حضرت محمّد مصطفى ‏صلى الله عليه وآله وسلم وپيامبر برگزيده و اُمّى.

و از آن خاندان است فرمانروايى كه (همچون ستاره) مى‏ درخشيد و همچون شير ژيان مى‏ غرّيد؛ يعنى حضرت حمزه فرزند عبدالمطلب‏ عليهما السلام.

و از آن خاندان است كسى كه در سال خشكسالى «رماده»(10) تشنگان را سيراب ‏كرد؛ يعنى عبّاس بن عبدالمطلب، عموى رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم و همزاد پدرش.

و از آن خاندان است جعفر بن ابى طالب‏ عليهما السلام «ذوالجناحين»؛ كسى كه به دو قبله‏ نماز خواند و دو هجرت كرد و دو بيعت نمود، او از شجره مباركى است كه داراى‏ روانى روشن و برهانى آشكار است.

و از آن خاندان است دوست و برادر حضرت محمّد صلّى الله عليه وآله وسلم كه پيام ‏رسان از طرف ‏او، صاحب برهان، تأويل و تفسير محكم است، امير و سرپرست مؤمنان وجانشين پيامبر پروردگار جهانيان؛ يعنى علىّ بن ابى طالب كه درودهاى پاك وتهنيت‏ هاى والاى خدا بر او باد.

آرى، اينان كسانى هستند كه خداوند متعال مودّت و ولايت آنها را بر هر مرد وزن مسلمان واجب نموده و در كتاب محكم خود (قرآن) به پيامبرش خطاب‏ فرموده كه:

 «قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْلَهُ فيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»(11).

«بگو: من هيچ پاداشى براى رسالتم از شما درخواست نمى‏ نمايم جز دوستى ومحبّت بر خاندان و نزديكانم، و هر كس كار نيكى انجام دهد بر او نيكى مى ‏افزاييم ‏چرا كه خداوند آمرزنده و سپاسگزار است».

   در اين هنگام امام باقرعليه السلام فرمود:

«إقتراف الحسنة» حبّنا أهل البيت.

منظور از «اقتراف حسنه»؛ «كار نيك»، محبّت ما خاندان است.(12)


10) رماده: خشكسالى كه در زمان خلافت غاصبانه عمر پديد آمد، و موجب هلاكت انسان‏هاى زياد و تلف ‏شدن‏ سرمايه‏ هاى فراوانى شد.

11) سوره شورى، آيه 23.

12) تفسير فرات: 395 ح 11، بحار الأنوار: 244/23 ح 16 و 250/26 ح 22، اليقين في امرة أمير المؤمنين ‏عليه السلام: 98 باب121.

 

 منبع: قطره ای از دریای فضائل اهل بیت علیهم السلام ج 2 ص 17

بازدید : 7022
بازديد امروز : 12153
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127573048
بازديد کل : 88858543