امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
علم و پیشرفت های علمی در حکومت مهدوی

جمعه های دلواپسی در «جهان نیوز»
 

علم و پیشرفت های علمی در حکومت مهدوی

السلام علیک ایها العلم المصبوب...

همه علوم در نزد او جمع شده است . چیزی نیست که علم نامیده شود و در نزد او نباشد; مگر علمی که حق متعال به خودش اختصاص داده باشد و الا همه آنچه را غیر از خدا می دانند او می داند
 
گروه فرهنگ جهان نیوز: خدایا ! تو برطرف کننده غم و اندوه دلهایى، من از تو داد دل مى خواهم که تویى دادخواه و تو خداى دنیا و آخرتى. به داد ما برس اى فریادرس فریاد خواهان. بندة ضعیف ستم رسیده را دریاب و سیّد او را براى او ظاهر گردان. اى خداى بسیار مقتدر و توانا؛ لطف کن و ما را به ظهورش از غم و اندوه و سوز دل بِرَهان و حرارت قلب ما را فرو نشان.

اى خدایى که بر عرش، استقرار ازلى دارى و رجوع همه عالم به سوى توست و منتهى به حضرت توست. اى خدا ! ما بندگان حقیرت، مشتاق ظهور ولىّ توییم که او یاد آور تو و رسول توست. او را براى عصمت و نگهدارى و پناه دین و ایمان ما آفریده اى و او را برانگیخته اى تا قوام و حافظ و پناه خلق باشد و او را براى اهل ایمان از ما بندگانت، امام و پیشوا قرار دادى. پس تو از ما به آن حضرت سلام و تحیت برسان.(۱)


 

علم و پیشرفت های علمی

در حکومت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

بخش اول - علم امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)


علم ائمّه اطهار علیهم السلام برتر از دانش دانشمندان همه اعصار است به گونه‌ ای که علم و دانش هیچ یک از بزرگترین دانشمندان را نمی‌ توان با علم و آگاهی آنان مقایسه نماییم.

برتری علم ائمّه اطهار علیهم السلام و انبیاء الهی بر دیگران به این جهت است که علم آنان اکتسابی نیست و با تحصیل آن را به دست نیاورده‌ اند ، بلکه دانش آن بزرگواران لدنّی است و از جانب خداوند مهربان به آنان عطا شده است.

بنابراین آن بزرگواران از علم مخزون و دانش پنهان الهی برخوردارند و آگاهی آنان برتر از علم دیگران می‌ باشد.(۲)

حضرت امام رضا علیه السلام می‌ فرمایند: «قطعاً خداوند به انبیاء و امامان علیهم السلام توفیق عنایت می‌کند و از علم‌ها و حکمت‌های ذخیره‌ شده خود به آنان ، آن اندازه می‌دهد که به غیر آنان عنایت نکرده است ، به این جهت علم آنان برتر از علم اهل هر زمان خواهد بود.»(۳)

بنابراین ، علوم در همه قسمت‌ها هر چه پیشرفت کند ، علم امام علیه السلام آنچنان وسیع و پهناور است که همه آن‌ها را در بر دارد و می‌تواند همچون دریایی که قطرات باران را در خود جای می‌ دهد ، همه علوم و صنایع واقعی را در پهنه علوم خود ناپدید کند ؛ علاوه بر آن که قطره باران خود از دریا برخواسته است.(۴)

امام صادق علیه السلام: «خداوند حجّتش را از ساير خلقش جدا ساخته (امتيازات بى‌ شمار براى آن‌ها قايل شده است) و به او شناختن همۀ اشيا را عطا فرموده است، پس او تمامى لغت‌ها و نسب‌ها و حوادث را مى‌شناسد و اگر اين‌گونه نبود، ميان حجّت و كسى براى او حجّت آورده شد، فرقى نمى‌ شد.» (۵)

امام باقر علیه السلام: «همانا دنيا براى امام به اندازۀ گردو جلوه مى‌ كند، پس از نظر او هيچ‌ چيز مخفى نمى‌ ماند و به اطراف زمين دسترسى دارد، مانند دسترسى يكى از شما به سفرۀ خود، هرگونه كه دل‌ بخواه اوست.» (۶)

اما آنچه از روایات بر می آید برخی ویژگی ها مختص امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه غدیر در خصوص علم امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می فرمایند:


ألا إنّه الغرّاف في بحر عميق؛ ... او شناكننده در درياى ژرف (علم) است.  

ألا إنّه يسم كلّ ذي فضل بفضله و كلّ ذي جهل بجهله؛ او علامت‌ گذارنده (نشان‌داركنندۀ) صاحبان فضيلت با فضلش و نادانان را با جهالتشان .

ألا إنّه وارث كلّ علم و المحيط به ؛ ...او وارث تمامى علوم و احاطه‌ كنندۀ آن است.(۷)


از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم روایت دیگری هست که فرمود: «» قائم است كه خداوند به دست او سرزمین تاریک (زندگی) را نورانی نهمين امام از فرزندان حسين «علیه السلام» و روشن مى‌كند، و از عدل مى آكند، پس از (دوران) ظلم، و علم و دانايى را فراگير مى‌سازد پس از(دوران) جهل و نادانى.(۸)

امير المؤمنين عليه السّلام به كميل بن زياد نخعى فرمود: ای كميل! هيچ علمى نيست، مگر اين‌كه من آن را مى‌ گشايم و هيچ چيزى نيست، مگر اين‌كه «قائم عليه السّلام» آن را (از جهت كمال به پایان مى‌ رساند و) ختم مى‌ كند.

هم‌چنين فرمود: اى كميل! نيست علمى، مگر اين‌كه من گشايندۀ آنم و سرّى نيست، مگر اين‌كه «قائم عليه السّلام» كاشف آن خواهد بود. (پرده‌هاى تمام فرمول‌هاى ناشناختۀ جهان آفرينش را او به كنار مى‌زند و مهر سربستۀ آن را برمى‌دارد.(۹)

مفضّل بن عمر از ابى بصير روايت مى‌كند كه امام صادق عليه السّلام فرمود: «همانا زمانى كه كارها به صاحب اين امر منتهى شود (كارها را او به دست گيرد) خداى تبارك و تعالى براى او هر پستى را بلند و هر بلندى را پست خواهد كرد تا اين‌ كه دنيا نزد او، مانند كف دستش خواهد بود، كدام‌يك از شما اگر مويى در كف دستش باشد آن را نمى‌ بيند.» (۱۰)

در منتهی الآمال در بخش زندگانی امام کاظم علیه السلام، در سؤالات راهب از امام كاظم عليه السّلام از هشت حرفى كه از آسمان نازل شده، چهار حرف آن در زمين ظاهر شد و چهار حرف ديگر در هوا (معلّق) مى‌ماند، آن‌ها بر چه كسى فرود آيد و چگونه تفسير خواهد كرد؟

فرمود: «قائم عليه السّلام» ما خداوند آن‌ها را بر او نازل مى‌ نمايد و او تفسير خواهد كرد و چيزى را به او فرو فرستد كه بر هيچ‌يك از صدّيقان و رسولان و هدايت‌ شوندگان نازل نكرده است.(۱۱)

از همین روست که در زیارات مختلف به علم ایشان اشاره شده. از جمله در زیارت آل یس خطاب به حضرت عرض می کنیم:

السلام علیک ایها ... العلم المصبوب

سلام بر تو ای دانش ریخته و انباشته شده


«مصبوب » اسم مفعول از ماده «صب » است . صب در لغت به معنای ریزش است و هر مصبوبی صابی لازم دارد . هر ریخته شده ریزنده ای دارد . ریزنده این دانش ریزان کیست؟ جز ذات مقدس الهی کسی در اینجا مقام صابی و ریزندگی ندارد . خدا صاب است و امام عصر، علیه السلام، علم مصبوب و صاحب علم ریخته شده یا نفس علم ریخته شده است . هر کدام از دو احتمال باشد بیان گر مقام علمی حضرتش می باشد.

او شخصیتی است که هستی و وجودش نفس نفیس و اصل بودش علم مصبوب است. وقتی هرچه میان قالب بریزند ،همان از قالب بیرون می آید; اگر از طلای ناب مذاب حجم قالب را پر کنند، آنچه از قالب بیرون می آید جسمی است از طلای خالص و اگر چیزی مخلوط کنند، آنچه از قالب بیرون می آید غیرخالص است . باید دید قالب ریز و صاب چه کرده و چه در قالب ریخته است؟

در اینجا صاب و قالب ریز خداست. می خواهد قالب آخرین ولیش را بریزد; چه می ریزد؟ علم می ریزد; علم خالص . قالب وجودی امام عصر، علیه السلام، به صب خدایی از علم مصبوب پر شده است . هیچ خلط و مزجی در قالب وجودی او نیست . علم محض است و محض علم; آن هم علم خدایی و ربانی.

همه علوم در نزد او جمع شده است . چیزی نیست که علم نامیده شود و در نزد او نباشد; مگر علمی که حق متعال به خودش اختصاص داده باشد و الا همه آنچه را غیر از خدا می دانند او می داند و نیز آنچه را غیر از خدا کسی نمی داند می داند.(۱۲)

علم امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اختصاص به زمان ظهور ایشان ندارد چنانچه در توقیع شریفشان به شیخ مفید می فرمایند:

 

«فانّا نُحيط علما باَنبائكم و لا يعزب عنّا شى‏ءٌ من أخباركم» (۱۳)
«ما بر اخبار و احوال شما، آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع و احوال شما، بر ما پوشيده و مخفى نيست.»


اما علم و دانش ایشان با ظهورشان در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت که در شماره بعد به آن خواهیم پرداخت.

چنانچه امام صاق علیه السلام فرمودند: «علم بيست و هفت حرف است ـ بيست و هفت قسمت دارد ـ همه معارفي که پيامبران صلوات اللّه عليهم آورده اند، دو حرف است. پس مردم تا امروز بيش از اين دو حرف را نشناخته اند. پس زماني که قائم ما قيام کند بيست و پنج حرف ديگر را ظاهر ساخته و با آن دو حرف قبلي ضميمه ساخته و در بين مردم منتشر گرداند.» (۱۴)

 

---------------------------------------------------------
منابع:
۱- فرازی از دعای ندبه ، مفاتیح الجنان
۲- دولت کریمه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، سید مرتضی مجتهدی سیستانی ص۲۱۰-۲۰۹
۳- احتجاج، ترجمه جعفری ج ۲ص۴۸۳
۴- دولت کریمه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، سید مرتضی مجتهدی سیستانی ص۲۱۲
۵- سیمای جهان در عصر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ج ۲ ص۱۹۰ به نقل از یوم الخلاص ص۳۳۷
۶- روزگار رهایی ترجمه یوم الخلاص ص۳۳۳
۷- سیمای جهان در عصر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ص۱۵۰ به نقل ازخطبه معروف غدیر حضرت رسول (صلی الله علیه وآله)
۸- كمال الدين ۱/۲۶۰
۹- سیمای جهان در عصر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ص۱۴۹ به نقل از اثباة الهداة:۳/۵۲۹  ب ۳۲ ف ۲۳ ح ۴۴۷؛ بيان الأئمّة۳/۲۱۰  از كتاب دار السّلام
۱۰- همان به نقل از بحار الأنوار:۵۲/۳۲۸  ب ۲۷ ح ۴۶ از كمال الدين؛ بشارة الإسلام: ص ۲۴۳؛ يوم الخلاص: ص ۳۲۵
۱۱- منتهى الامال حالات امام كاظم عليه السّلام در اواخر فصل دوم
۱۲- موعود - آذر و دی ۱۳۷۹، شماره ۲۳ - نگرشی به زیارت آل یاسین
۱۳- احتجاج، ج ۲ ص ۵۹۵
۱۴- عصر ظهور ، علی کورانی ص۳۶۶ به نقل از بحار ج ۵۲ ص ۳۳۶



 

منابع: وبسایت خبری جهان نیوز
وبسایت خبری عصر امروز


 

بازدید : 56025
بازديد امروز : 9034
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127566810
بازديد کل : 88855424