امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
آثار سقیفه : تحقيقى دربارۀ نقش ابوبكر در شهادت اهل بيت‏ عليهم السلام

آثار سقیفه :

تحقيقى دربارۀ نقش ابوبكر

در شهادت اهل بيت‏ عليهم السلام

ابوبكر علاوه بر شركت در سقيفه و منحرف ساختن مسلمانان از گرايش به اميرالمؤمنين‏ عليه السلام، كه به شهادت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله عليها و شهادت حضرت محسن‏ عليه السلام منجرّ شد، در شهادت امام حسن مجتبى ‏عليه السلام، شهادت امام‏ حسين‏ عليه السلام و حضرت ابوالفضل ‏عليه السلام و در نتيجه اسارت حضرت زينب كبرى و ساير اهل بيت علیهم السلام، نقش فراوانى داشت.

همانگونه در شهادت حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام نيز نقش داشت.

سزاوار است دوستان اهل بيت ‏عليهم السلام با اين جريانات آگاه باشند و بدانند منافقان چگونه با اهل بيت‏ عليهم السلام به جنگ آشكار و پنهان پرداخته‏ اند:

پس از رحلت حضرت رسول اكرم ‏صلّى الله عليه وآله، اشعث بن قيس كه كافر شد و در جنگ‏ هاى ارتداد شركت كرد او در اين جنگ شكست خورد و اسير گرديد.

اشعث بن قيس را نزد ابوبكر بردند. و او نه تنها از جرم و جنايت اشعث بن قيس درگذشت بلكه خواهر خود ام فروه را به عقد اشعث بن قيس درآورد.

اشعث بن قيس كه دو مرتبه اسلام را به ظاهر پذيرفته بود در جنگ صفّين شركت داشت و با مالك اشتر در گرفتن شريعه از شاميان شركت داشت. او در اين كار نه براى خدا و يا براى علاقه به حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام بلكه به خاطر حميّت قومى ‏اين برنامه را انجام داد و سرانجام در همان جنگ، يكى از عوامل مهم شكست در جنگ صفّين بود. زيرا همچون عمروعاص مردم را تحريك به پذيرش لا حكم الاّ لله مى‏ نمود.

او پس از جنگ صفّين، در شهادت حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام، با ابن ملجم و قطّام ارتباط داشت و در سحرگاهان شب بيست و يكم ماه رمضان، ابن ملجم را تحريك نمود كه هوا روشن نشده براى شهيد ساختن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام ‏فرصت را از دست ندهد.

اگر ابوبكر، اشعث بن قيس را مى‏ كشت، او نمى ‏توانست خود را به عنوان يك مسلمان در ميان مردم مشهور سازد و در ميان مسجد، منافقانه به تحريك ابن ملجم بپردازد تا حضرت اميرالمؤمنين‏ عليه السلام را به شهادت برساند.

ضربۀ ديگرى كه ابوبكر با بخشيدن اشعث بن قيس به اهل بيت‏ عليهم السلام وارد نمود ازدواج ام فروه خواهر ابوبكر با اشعث بن قيس بود كه توسط ابوبكر صورت گرفت. نتيجه اين ازدواج يكى تولد جعده بود كه با كمك معاويه، حضرت امام‏ حسن ‏عليه السلام را به شهادت رساند و ديگر تولد محمد بن اشعث كه از سرداران عمر سعد در كربلا و يكى از قاتلين امام حسين عليه السلام بود، كه بر اثر شهادت آن حضرت، اسارت حضرت زينب و ساير اهل بيت‏ عليهم السلام در كربلا رقم خورد.

با اين توضيح كوتاه روشن شد كه ابوبكر نه تنها در سقيفه شركت داشت و اوّلين غاصب خلافت بود، بلكه با كارهاى ديگر خود مانند بخشيدن اشعث بن قيس، در شهادت حضرت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام و فرزندان آن بزرگوار سهيم بود.

 

 

بازدید : 4244
بازديد امروز : 5350
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127605834
بازديد کل : 88874936