امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
در نزاع سقیفه . . .

در نزاع سقیفه . . .

در نزاع سقیفه، ابوبکر و عمر و... قریشی بودن را ملاک برتری دانسته و حتّی پست ترین قبیلۀ قریش یعنی تیم و عدی را بر دیگران ترجیح می دادند؟

حال اگر واقعاً قریشی بودن ملاک برتری نیست چرا آن را دلیل برتری دانسته و گفتند: خلیفه باید از قریش باشد و اگر قریشی بودن ملاک برتری است هر چند از پست ترین افراد قبیلۀ قریش باشد، پس چرا با بنی هاشم که از برترین افراد قریش بودند، همیشه به مخالفت پرداخته و در حکومت ابوبکر و عمر، به بنی هاشم هیچ مقام و منصبی را ندادند.

اگر از بنی هاشم بودن ملاک برتری هست و چرا به هیچ یک از آن مقام و پستی ندادند و اگر از بنی هاشم بودن که از بهترین افراد قریش بودند، امتیازی نداشت چرا برای قریشی بودن آنهم برای پست ترین افراد قریش که طایفه تیم و عدی بودند در سقیفه امتیاز قائل شدند و گفتند خلیفه باید از قریش باشد.

آن ها در سقیفه قریشی بودن را ملاک برتری دانستند ولی پس از نشستن بر کرسی خلافت بنی هاشم را که در رأس قریش بودند کنار زدند. پس ملاک قریشی بودن در روز سقیفه بهانه ای بوده است برای کنار زدن انصار و چون دلیل مهمّی برای انتخاب شدن خود نداشتند به آن استدلال کردند.

زیرا اگر قریشی بودن ملاک برتری است، پس باید مهمترین افراد قریش که بنی هاشم بودند خلیفه را انتخاب می کردند نه از پست ترین آن ها که تیم و عدی بودند.

اگر برای انتخاب ریاست جمهوری بنا باشد از مردم شهر خاصّی فردی را انتخاب کنند، آیا از بهترین افراد شهر کسی را انتخاب می کنند یا از پست ترین افراد آن شهر؟

در سقیفه ابوبکر و عمر، برای رسیدن به خلافت، قریشی بودن را بهانه قرار دادند و گفتند کسی باید به خلافت برسد که از قریش باشد و چون سعد بن عباده از انصار است از قریش نیست، سزاوار خلافت نیست. در واقع شرافت قریش را دستاویز رسیدن به خلافت قرار دادند.

در حالی که قریش طایفه ها و اقوام بسیار مختلفی را در بر می گیرد که اگر چه مجموعاً قریش از اقوام دیگر برتر است ولی در میان اقوام قریش اقوامی بودند که به پستی و رذالت معروف بودند که از آن ها می توان قوم تیم وعدی را که ابوبکر و عمر از آن دو بودند، نام برد.

گویا ابوبکر و عمر پستی قوم تیم و عدی را فراموش کرده بودند و به همین مقدار که از قریش هستند – اگر چه از پست ترین اقوام قریش – اکتفا کردند در حالی که شرافت و مردانگی انصار بسیار مهم تر و بیشتر از قوم تیم و عدی بود ولی ابوبکر و عمر این را که از قوم تیم و عدی دو قوم پست قریش هستند نادیده گرفته و به عنوان اینکه از قریش هستند خود را برتر از انصار شمردند و کرسی خلافت را به سوی خود کشیدند. 

 

 

 

 

 

بازدید : 4286
بازديد امروز : 0
بازديد ديروز : 20646
بازديد کل : 127590035
بازديد کل : 88867036