امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
تفكّر در نقش مصائب اهل بيت ‏عليهم السلام در عالم

( اهمیّت زیارت و عزاداری)

 

 تفكّر در نقش

مصائب اهل بيت ‏عليهم السلام در عالم

بعضى از مردم در عزادارى‏ ها شركت مى‏ كنند و با شنيدن‏ عزادارى ‏ها و مرثيه هايى كه درباره اهل بيت‏ عليهم السلام خوانده مى‏ شود با تمام وجود مى‏ سوزند و اشك مى‏ ريزند. واضح است كه اين ‏سوختن ‏ها و اشك ريختن ‏ها در قلب آنان آثار عجيبى ايجاد مى ‏كند و به تقرّب آن‏ ها به اهل بيت‏ عليهم السلام مى ‏افزايد. و اين خود يك امر بزرگ و يك جريان مهمّ معنوى است؛ ولى همانگونه كه مى‏ دانيم‏ هر چه قدر معرفت انسان و تعقّل او درباره امور بيشتر باشد از آثار بيشترى برخوردار مى ‏شود. به عنوان مثال كسى كه براى شدّت ‏عطش امام حسين‏ عليه السلام و كثرت جراحات آن حضرت قلبش ‏مى ‏سوزد و اشك از چشمانش جارى مى ‏شود، با كسى كه براى اين ‏امور اشك مى‏ ريزد و مى ‏داند بر اثر اين شهادت امام حسين ‏عليه السلام به ‏خاطر شدّت عطش و كثرت جراحات و ...  بر عالم هستى چه‏ مصيبت عظيمى وارد شده و شهادت آن حضرت تا حدّ جهانِ‏ هستى را از هزاران سال پيش تا زمان ‏هاى آينده تحت تأثير قرار داده است و بر اثر اين جنايت بزرگى كه بر حضرت ابى عبدالله‏ الحسين ‏عليه السلام وارد شده، در موجودات عالم هستى چه تأثيراتى‏ ايجاد شده و آنان را دچار چه محروميت‏ هاى بزرگى نموده است، واضح است كه دو گونه معرفتى كه گفتيم تا چه حدّ از جهت آثارى ‏كه مترتب بر عزادارى با هر يكى از اين دو گونه معرفت است، تفاوت دارد.

عزادارى كه خاك نشين است و همه مصيبت ‏هاى امام حسين‏ عليه السلام را در انحصار اين عالم خاكى مى‏ پندارد، با كسى كه از عزاى آن‏ حضرت در عرش الهى نيز باخبر است و به خوبى مى ‏داند به سبب‏ شهادت مظلومانه آن حضرت، اتشعرت له اظلّة العرش، و مى‏ داند وجود اظلّه‏ اى عرش الهى بر اثر شهادت امام حسين ‏عليه السلام به لرزه درآمده تفاوتِ فراوان دارد.

بديهى است كسى عزادارى كه مى ‏داند كه مصايب گودال قتلگاه ‏عرش الهى را به لرزه درآورده و از عظمت ولايت آن حضرت بر ماسوى اللَّه با خبر است، با عزادارى كسى كه عزادارى را منحصر در گودال قتلگاه مى ‏بيند و چيزى بيش از آن نمى ‏داند، بسيار تفاوت ‏دارد.

عزادارى هايى كه واقع مى‏ شود و مصيبت هايى كه خوانده مى‏ شود و اشك هايى كه ريخته مى‏ شود معمولاً از نوع اوّل است و بسيار كم‏ اتّفاق مى ‏افتد كه كسى كه مى ‏گريد و اشكش جارى درباره اعماق اين ‏مصائب هم فكر كرده باشد و با توجّه به عمق مصيبت و تأثير آن درعالم هستى براى آن اشك ريخته باشد.

 

بازدید : 3924
بازديد امروز : 14947
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127578637
بازديد کل : 88861337